OR Talk: Vernieuwing KLM-vloot 

26 oktober 2023

Vlootvernieuwing is voor KLM niet vreemd, in de afgelopen 104 jaar hebben we als luchtvaartmaatschappij al veel types toestellen zien voorbijkomen. Onze 737-vloot zal binnenkort worden vervangen door de A321neo en de A330 en B777-200 zullen snel volgen. Onlangs is besloten dat de opvolger opnieuw een lid van de Airbus-familie zal zijn, de A350. We krijgen twee varianten, de -900 en -1000. 

De rol van de X400-werkgroep
De Ondernemingsraad is nauw betrokken bij deze beslissing. Er is een werkgroep genaamd X400 (ongeveer 400 zitplaatsen), waarin vertegenwoordigers van verschillende KLM-bedrijfsonderdelen zitten. Ikzelf vertegenwoordig Inflight Services, terwijl ook Ground Services, E&M, Flight Operations en Cargo betrokken zijn. In deze werkgroep bespreken we vooral zaken met betrekking tot vlootontwikkeling, vliegtuighandel en vlootservices met Fleet Development & Aircraft Trading en Fleet Services. Deze afdelingen zijn verantwoordelijk voor zaken als keuze van de galley-inrichting, performance (bijvoorbeeld het bereik bij maximale belading, zoals bij het omvliegen van Rusland) en de indeling van het toestel, waarbij bijvoorbeeld doorgangen bij de toiletten van groot belang zijn voor zowel passagiers als bemanning. We herinneren ons allemaal nog de problemen met de A330-200, die later moest worden aangepast. Hier hebben we tot de dag van vandaag nog steeds plezier van als we over arbeidsomstandigheden praten.   

Op het niveau van de Groepscommissie overlegt de Commissie Inflight Service en Techniek (CIST) met onder andere Process Engineers van Product Management over de details met betrekking tot werkmethodieken, interieur en andere aspecten. Op korte termijn nemen we de beslissingen over zaken als het type galley, het aantal stoelen, en meer voor de A350. We houden daarbij rekening met financiën arbeidsomstandigheden en uiteraard tevredenheid op het werk. 

Kenny van Driessche
Vicevoorzitter VNC-OR fractie

Kenny van Driessche