OR Talk november 

28 november 2024

Leestijd: +/- 2 minuten 

Waarom moeilijk doen als het samen kan 

Deze maand neem ik jullie graag mee in mijn werk voor de Ondernemingsraad (OR). Mijn naam is Frank Otten en sinds 1997 ben ik in dienst bij KLM, de laatste twee jaar als Senior Purser. In 2021 werd ik namens de VNC OR-lid en vertegenwoordig ik jullie op diverse onderwerpen in de zorgverzekeringcommissie, de reglementen- en verkiezingscommissie en schrijf ik mee aan de OR actueel. 

Ik woon in Berlijn, een stad die voor mij alles combineert wat ik zo waardeer aan andere wereldsteden. Wat Berlijn extra bijzonder maakt, is de vrijgevochten geest van de inwoners. Na een turbulente geschiedenis met keizers, fascisme, communisme, kapitalisme en democratie zijn ‘Berlijners’ zeer waakzaam op het voorkomen van opnieuw afglijden in een regime dat hun ideologie opdringt. Een mooi voorbeeld hiervan is een lokale wet die bepaalt dat een voorgestelde wet opnieuw behandeld moet worden als er meer dan 50.000 handtekeningen worden verzameld.
Binnen de OR hebben we geen vergelijkbare regel. Toch kan het verzamelen van handtekeningen bij de bedrijfsleiding zaken in gang zetten of de OR de kans geven een onderwerp op de agenda te zetten. Een voorbeeld daarvan zou een regel kunnen zijn die er voor zorgt dat collega’s die als CA met pensioen gaan hun opgebouwde C-class rechten weer teruggedraaid zien. Dit onderwerp leeft sterk onder collega’s en in een tijd waar KLM zich meer wil inzetten voor werkgeluk en waardering zou dit een gebaar kunnen zijn.  

Wat speelt er nu dat ons werk aan boord beïnvloedt?
De keuze voor een cockpit crewrest in de nieuwe A350 zal jullie vast niet zijn ontgaan. Als cabine smaldeel kijken we nauwkeurig naar de effecten van deze keuze op de galley-indeling, want dat gaat onze werkruimte en arbeidsomstandigheden aan. De indeling van een nieuw vliegtuig is een beetje als het leggen van een puzzel. Het gaat om het vinden van de juiste balans tussen werkbaarheid en winstgevendheid, wat soms voor de nodige discussies kan zorgen. Dit traject wordt nu gelopen en zo snel en goed mogelijk afgerond om vertraging in de levertijd te voorkomen, met mogelijke financiële gevolgen van dien. 

Over KLM’s ‘Back on Track’-programma had ik jullie graag meer verteld, maar omdat de ingediende plannen nog verder besproken moeten worden, kan alles wat ik nu zeg morgen alweer anders zijn. We begrijpen dat dit onderwerp voor onrust kan zorgen en houden jullie natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen. 

Dit is trouwens mijn laatste OR-talk, want voor een volgende termijn stel ik mij verkiesbaar voor de Groepscommissie 31 (GC31). In de vier jaar als OR-lid heb ik een goed beeld gekregen van de complexiteit van ons bedrijf en geleerd hoe we op een democratische manier besluiten nemen die de hele KLM aangaan. Deze ervaring en kennis wil ik graag inzetten om de belangen van VNC en Inflight Services te vertegenwoordigen in de GC31. 

Graag sluit ik af met een spreuk die ik ook in de briefing deel: ‘Waarom moeilijk doen als het samen kan’. 

Met die gedachte wens ik jullie alvast fijne feestdagen thuis en/of op de route. 

Frank Otten
VNC-OR fractielid