OR Talk januari

29 januari 2024

Operationele verstoringen, we worden er met z’n allen stapelgek van. Door tekorten aan onderdelen, piloten en technisch personeel ondervinden we als crew veel problemen. Vluchten worden geannuleerd, schema’s veranderen en probeer het thuis maar allemaal te regelen. Tafeltjes ontbreken in de C-class of staan schuin in de W-class enzovoort en wij blijven ons uiterste best doen om onze geliefde passagiers toch weer tevreden van boord te laten gaan. 

Als VNC-fractie In de Ondernemingsraad dagen we onze CEO Marjan Rintel en COO Maarten Stienen elke maand uit en vragen we hen actief om concrete maatregelen te nemen om de operationele problemen op te lossen. We schetsen als OR een duidelijk beeld van wat er zich afspeelt op de werkvloer en aan boord, en we gaan actief in gesprek over de plannen van onze directie. 

Uitdagingen in de technische sector
De oorzaken van alle problemen zijn helaas behoorlijk complex. Zo zijn er veel technici met de VVR vertrokken vanwege de impact van COVID-19 en komt er ook een pensioneringsgolf aan bij Enginering & Maintenance. Daarnaast is er een tekort aan jongeren die geïnteresseerd zijn in de langdurige vakopleidingen die nodig zijn om de vereiste technische diploma’s en certificaten te behalen. Sommige van deze opleidingen duren wel zeven jaar voordat de benodigde certificeringen behaald kunnen worden. 

Voor de pandemie was het slim en kostenefficiënt om een minimale voorraad aan onderdelen te hebben, omdat voorraad geld kost. Nu hebben we echter dringend behoefte aan onderdelen en moeten we soms weken wachten op iets zo eenvoudigs als een kleine schroef, die nodig is om een businessclass tafeltje van een C-class stoel vast te zetten. Hopelijk kunnen we in de toekomst onze voorraad verhogen, zodat onze meest waardevolle passagiers niet gedwongen worden om met een dienblad op schoot te eten. 

Verschillende rollen
Naast mijn positie als vast lid in de ondernemingsraad ben ik voorzitter van de Financieel Economische Commissie (FEC). Hierin bestuderen we de financiële kant van de adviesaanvragen die we ontvangen van de bedrijfsleiding. Denk hierbij aan de aanschaf van nieuwe vliegtuigtypes zoals de Airbus A321 en de A350. Binnen FEC bekijken we ook investeringen zoals de bouw van een nieuw hoofdkantoor of het renoveren van een hangaar. We bespreken deze zaken met de CFO en andere belanghebbenden. Deze investeringen bedragen vele miljoenen en worden over meerdere jaren gespreid. Daarom is grondig onderzoek en zorgvuldigheid van groot belang. 

Daarnaast maak ik deel uit van de ‘Strategic Committee’, waar vijf KLM-collega’s en een aantal Air France-collega’s samenwerken met de CEO van de groep, Ben Smith, om de toekomstplannen van de AFKL-groep te bespreken. Dit zijn constructieve en informele gesprekken waar we onze zorgen en ervaringen kunnen delen en waar we echt vrijuit kunnen praten. Uiteraard zijn we zuinig op onze goede positie van KLM binnen de groep.  

Als KLM-OR lid vind ik het belangrijk dat we als KLM zelf onze belangrijke beslissingen kunnen nemen en dus zeggenschap hebben binnen de groep. Het is natuurlijk noodzakelijk om zaken goed met onze collega’s van Air France af te stemmen. Samenwerken binnen de groep is een must voor succes en om je samen sterk te kunnen positioneren binnen de luchtvaartbranche. De gesprekken zijn boeiend, want we zetten ons in voor alle KLM-collega’s. We kijken mee met de bedrijfsleiding en proberen het schip hier en daar wat bij te sturen waarbij we gaan voor het beste resultaat voor KLM én haar werknemers. 

Tot de volgende keer: Hier, aan boord of op het BMC! 

Roger Zetz
VNC-OR fractielid