OR Talk februari

26 februari 2024

Zoals iedere maand, een korte afbriefing vanuit de OR-tafel. Never a dull moment binnen de KLM; zoals we dagelijks meemaken is de operatie nog niet 100%.
En ik kan je vertellen, we uiten onze zorgen en zijn er druk mee.
 De operationele uitdagingen hebben onze volle aandacht en die van de bedrijfsleiding. 

Maar vandaag neem ik jullie mee in de IT-wereld van KLM.  Vanuit de OR zit ik in de Informatie en Communicatie Technologie commissie (ICT). Het KLM -IT landschap is verouderd; het is een wirwar van oude systemen, waarin elke keer nieuw leven wordt geblazen. Het heeft echter jarenlang te weinig aandacht gekregen en daar komt hopelijk nu verandering in. Afgelopen januari is het IT-Flight plan gepresenteerd met een terug- en vooruitblik op ’23-’24: een initiatief om de IT binnen alle domeinen te vernieuwen. 

Toekomstplannen Verzoekensysteem
Voor cabinepersoneel betekent dit dat moedersystemen zoals Carmen vervangen gaan worden en ons Verzoekensysteem een refresher krijgt met meer mogelijkheden voor ons als crew. Vooralsnog zijn dit nog toekomstplannen en houden we als commissie een vinger aan de pols. Een ander onderwerp dat de gemoederen binnen de commissie bezighoudt, is ‘WIFI-aan boord’, ondertussen beland in de top 10 cabine-defectenlijst. We zijn er aan boord vaak veel tijd aan kwijt om het goed te faciliteren. Het grootste probleem begint al met het krijgen van verbinding en àls die eindelijk verbinding er is, is er geen datastroom. De ICT-commissie is druk in gesprek met de diverse stakeholders om alle problemen inzichtelijk te krijgen. Met als doel het niet alleen werkbaar maar ook gebruiksvriendelijk te krijgen voor zowel passagiers als crew.  

Inzet op vernieuwing
Een kleine overwinning die ik wél kan melden, is dat het nu mogelijk is om met Apple Pay te betalen waar voorheen WIFI-aan boord alleen beschikbaar was voor creditcardhouders en Flying Blue kaarthouders. Hopelijk is de vernieuwing hiermee ingezet en worden de betalingsmogelijkheden verder uitgebreid. Eind vorig jaar is er vanuit KLM een grote anti phishing-campagne geweest met als doel de alertheid van onze collega’s KLM-breed te peilen. De resultaten konden beter: er waren helaas relatief veel collega’s die toch op de link hebben geklikt. Dit betekent dat er nòg meer moet worden ingezet op voorlichting en security awareness. 

KLM heeft dagelijks te maken met hackers, blijf dus alert en meld verdachte mail altijd bij het speciale emailadres mail.abuse@airfranceKLM.com of via de ’ongewenste E-mail melden’-button in Outlook. 

Dit was het voor nu, veel vliegplezier en tot snel! 

Latifa Saghir
VNC-OR fractielid