OR Talk december
Voor het einde van dit jaar is het mijn beurt om de OR Talk te schrijven en hierin wil ik graag terugblikken. 2023 is een jaar waar binnen de Ondernemingsraad veel is gebeurd. Binnen de vliegwereld is het gezegde ‘het is hollen of stilstaan’ toepasselijk, hoewel het afgelopen jaar vooral ‘hollen’ was voor KLM en dus ook voor de medezeggenschap.
We hebben voor grote uitdagingen gestaan, waarbij het continueren en optimaliseren van de operatie en de op handen zijnde krimpplannen van Schiphol vooral centraal stonden.
Mooie kans en uitdaging
Het was een jaar waarin ik zelf ook op persoonlijk vlak een mooie uitdaging en kans kreeg; sinds eind april ben ik aangetreden als voorzitter van de P&O commissie (Personeel en Organisatie). Een interessante commissie omdat het werkgeluk van de medewerker centraal staat en er echt vanuit de medewerker wordt gedacht.
De combinatie vliegen en voorzitterschap is wat mij zo aantrekt. Aan boord ben ik er – in de functie van tweebander – voor de passagiers en wil ik hen samen met mijn collega’s een memorabele reis bezorgen. En bij de P&O commissie is het mijn taak om te zorgen dat de collega’s bij alle afdelingen onder de juiste omstandigheden werken om de klant te kunnen bedienen.
Thema’s die momenteel worden besproken:
- Surveys: met het uitzetten de Engagement survey voor grondmedewerkers en de EHERO survey voor cabinecollega’s, krijgen we goed inzicht in het werkgeluk van werknemers. Aan de hand van de uitslagen, worden er acties uitgezet. Blijf deze dus invullen, jullie zijn immers onze oren en ogen!
- Ziekteverzuim: wat zijn de cijfers, de oorzaken en wat kan er beter?
- Contract met KHS: we hebben een instemmingsaanvraag beoordeeld over het verlengen van het KHS contract. Het vernieuwde contract heeft duidelijkere doelstellingen voor alle afdelingen en biedt meer flexibiliteit voor zowel KLM als KHS.
- Investeringen: in de overlegvergadering hebben we het deze maand gehad over de investeringen voor 2024. Een nieuwe vloot staat op de planning, de A350, en welke investeringen kunnen we nog meer verwachten? Het is hierbij belangrijk dat we vooruit blijven kijken. De korte en lange termijn moeten we goed in het oog blijven houden zodat de strategie hierop kan worden aangepast.
Zoals jullie wellicht zelf hebben ondervonden, gaat de operatie nog niet zoals gewenst. Annuleringen en vertragingen komen nog te vaak voor, wat effect op jullie roosters. We hebben daarover uitgebreid gesproken met de bedrijfsleiding en blijven kritisch op de uitdagingen die op ons afkomen.
SVP Strategy & Sustainability
Zita Schellekens heeft een presentatie gegeven over de doelstellingen van KLM op gebied van duurzaamheid. Er wordt al veel gedaan, denk aan maatregelen aan boord en ook daarbuiten, maar we blijven monitoren of deze boodschap ook goed overkomt.
Tot zover de laatste OR-Talk van 2023. In het nieuwe jaar zal ik me blijven inzetten voor alle medewerkers. Weet me te vinden, aan boord of op kantoor!
Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2024.
Tot in het nieuwe jaar!
Marjolein Stoffer
OR VNC-fractie