Vanuit de voorzitter
Opkomen voor werkgelegenheid
De VNC vecht voor de belangen van cabinepersoneel, zowel voor goede arbeidsvoorwaarden als voor baanbehoud, ook in de toekomst voor de nieuwe generatie.
Voor het beschermen van (toekomstige) werkgelegenheid proberen we invloed uit te oefenen op de politiek door praktische plannen aan te bieden aan Tweede Kamerleden en beleidsmaker. De inzet is het realiseren van een stillere, zuinigere en toekomstbestendige luchtvaart. Met een concreet plan dat 10 commitments bevat op een meer duurzame luchtvaart in Nederland focussen we op oplossingen die zowel de belangen van de samenleving als die van de luchtvaartsector respecteren.
Wat doen we nog meer?
Bij luchtvaartdebatten maken we bij de aanwezige politici regelmatig statements en bieden goed onderbouwde position papers met onze standpunten aan. Geregeld gaat dat gepaard met ludieke cartoons en petities, zoals tegen een nachtslot op Schiphol. Dat brengen we via media ook onder de aandacht van een breder publiek.
Tussen 2 kabinetten in
Momenteel zitten we qua politiek landschap nog tussen 2 kabinetten in en dat betekent geduld hebben op luchtvaart onderwerpen. Het demissionaire kabinet schuift sommige beslissingen door naar een nieuw kabinet, zoals de mogelijke afstandsafhankelijke vliegtaks. De Nederlandse politiek blijft zich ondertussen wel in Europees verband inzetten voor het delen van zwarte lijsten van overlast gevende passagiers binnen Europa. Het lijkt er echter op dat dit door de privacywetgeving moeilijk gaat worden. Op de valreep komt het huidige kabinet nog met aangepaste maatregelen om geluidshinder rond Schiphol te verminderen, met behoud van tussen de 460.000-470.000 vliegbewegingen per jaar. Ondertussen ligt de focus in het coalitieakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB op rechtsbescherming van omwonenden en groei met stillere, schonere vliegtuigen.
VNC zal zich blijven inzetten om de belangen van de Nederlandse luchtvaart en daarmee die van onze leden zo goed mogelijk te behartigen.
Luchtvaartveiligheid
In mijn rol als VNC-voorzitter was ik onlangs bij een door de VNV georganiseerd event over RCO, dat staat voor Reduced Crew Operations. Diverse vliegtuigfabrikanten willen in de nabije toekomst één piloot minder in de cockpit. EASA (Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid) is samen met die fabrikanten al een traject gestart om de cockpitcrew terug te brengen van 2 piloten naar 1 piloot. In plaats van gedegen onderzoek naar wat voor gevolgen dat kan hebben voor de vliegveiligheid, zijn zij dus bezig met de voorbereidingen voor invoering vanaf 2027. Diverse experts vinden dit zeer zorgelijk en wij onderschrijven dat. Voor de VNC blijft vliegveiligheid voorop staan en wij blijven ons ook voor de toekomst hiervoor hard maken samen met andere betrokken partijen.
Kortom, het blijft turbulent in de luchtvaart maar één ding staat vast: je kunt altijd rekenen op de inzet van de VNC!
Klik hier voor een kijkje in Den Haag waar de VNC met 30 andere partijen praktische plannen presenteert aan Tweede Kamerleden en beleidsmakers.
Chris van Elswijk, voorzitter.
English version:
The VNC fights for the interests of cabin crew, both for good working conditions and for job preservation, also for the future generations.
To protect (future) employment, we try to influence political parties by offering practical plans to members of the Dutch House of Representatives and policymakers. The goal is to realize a quieter, more fuel-efficient and future-proof aviation sector. With a concrete plan containing 10 commitments for a more sustainable aviation industry in the Netherlands, we focus on solutions that respect the interests of both the general public and the aviation sector.
What else do we do?
During aviation debates in parliament, we frequently make statements to the attending politicians and provide substantiated position papers with our viewpoints. This often involves using witty cartoons and petitions, such as those against the night curfew for Schiphol Airport. We also bring these issues to the attention of a broader audience through the media.
In between two governments
Currently, we find ourselves politically in between two governments, which means we must exercise patience regarding aviation matters. The outgoing government is deferring some decisions to the parties in charge, such as the potential distance-based aviation tax. Nonetheless, Dutch politicians continue to advocate – on a European level – for the sharing of blacklists of disruptive passengers within Europe, although privacy legislation poses challenges on that issue. Just before its term ends, the current government introduced adjusted measures to reduce noise pollution around Schiphol, while maintaining between 460,000-470,000 flight movements per year. Meanwhile, the coalition agreement between political parties PVV, VVD, NSC and BBB focuses on legal protection for residents and aviation growth with quieter, cleaner aircraft.
VNC will continue to advocate for the interests of Dutch aviation and – consequently – our members to the best of our ability.
Aviation safety
In my role as VNC chairman, I recently attended an event organized by Dutch pilot union VNV on Reduced Crew Operations (RCO). Several aircraft manufacturers aim to reduce the cockpit crew by one pilot in the near future. EASA (European Union Aviation Safety Agency), along with these manufacturers, has already initiated a process to reduce the cockpit crew from 2 pilots to 1 pilot. Instead of conducting thorough research into the potential implications for flight safety, they are preparing for implementation by 2027. Many experts find this concerning, and we agree. For VNC, flight safety remains paramount, and we will continue to advocate for it in the future, alongside other stakeholders.
In conclusion, the aviation industry remains turbulent, but one thing is certain: you can always count on the dedication of the VNC!
Click here for a glimpse into The Hague, where VNC, along with 30 other parties, presents practical plans to members of the Dutch House of Representatives and policymakers.
Chris van Elswijk, Chairman.
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.