KLM Servicedesk top 3 oktober
In oktober ontvingen we de meeste vragen over de volgende onderwerpen:
- Nieuw KLM-vervoersbeleid (vanaf november 2024)
- Cafetariaregeling
- Roostervragen
Ter verduidelijking volgt in het kort een toelichting.
Nieuw KLM vervoersbeleid
Vanaf november 2024 gaat er een nieuw vervoersbeleid in bij KLM waarover afspraken zijn gemaakt in de cao. De VNC houdt KLM aan die afspraken en dat gaat niet zonder slag of stoot. Meer hierover lees je in ons cabineverslag van oktober.
Cafetariaregeling
Bij het invullen moet je een vakje aanvinken met de voorwaarde ‘Ik doe hierbij afstand van de mij beschikbare middelen…’. Veel collega’s vinden die inhoudelijk onduidelijk. Het komt er op neer dat je KLM toestemming geeft om een deel van je bruto salaris om te zetten in netto betalingen. Dat is fiscaal voordelig voor je en je doet zeker geen afstand van je volledige eindejaarsuitkering of maandsalaris. Met de cafetariaregeling ruil je een stukje van je bruto inkomen voor een belastingvrije vergoeding, waardoor je uiteindelijk meer geld overhoudt. Over het bedrag dat je ruilt, hoef je namelijk geen belasting of premies te betalen.
Ook vragen sommigen zich af wat deelname betekent in een jubileumjaar (25 en 40 jaar). Dit hangt af van persoonlijke factoren zoals het moment in het jaar waarop je jubileert en hoeveel woon/werkkilometers je maakt. Heb je specifieke vragen? Mail met jouw persoonlijke KLM e-mail het HR Shared Service Center: hrssc@klm.com. Je kunt ook een Belverzoek indienen bij hen.
Roostervragen
Door de vele verstoringen in het netwerk ervaren veel collega’s problemen met hun rooster. Ze vragen zich af of de veranderingen wel volgens afspraken in de cao gaan en hoe flexibel iedereen moet zijn. Collega’s die de A321-training hebben gedaan, hebben vaak geen grip meer op hun rooster. Ze moeten eerst een experience vlucht maken of hun aangevraagde vlucht wordt als tentative toegewezen en verdwijnt later weer uit het rooster omdat ze nodig zijn voor de A321 vluchten. Met de drukke decembermaand in aantocht zorgt dit helaas voor veel onrust.
Veel collega’s vragen zich daarnaast af wanneer er nachtstops zullen zijn op de A321. De verwachting is dat de nachtstops mogelijk worden ingepland vanaf de levering van het derde en vierde toestel, die momenteel gepland staan voor december.
Heb je nog vragen, weet dat wij klaar staan voor jou.
Mail servicedesk@vnconline.nl
Bel +31 (0)20 5020480.
Eric Manders
Servicedesk