KLM Servicedesk top 3 augustus

30 augustus 2024

In augustus kregen we de meeste vragen en opmerkingen over deze onderwerpen: 

  1. Roosters 
  2. Loonsverhoging
  3. Ouderenbeleid  

Roostervragen staan deze maand opnieuw op nummer 1. Logisch, want roosters bepalen grotendeels ons privéleven en dus hoe jouw vrije tijd eruitziet. Veel collega’s willen, zeker omdat het om hun individuele roosters gaat, precies weten of een bepaalde BIP, reserve of vlucht volgens de regels wel of niet mag. 

Hoe zit dat: vliegen na een recurrent
Een veel gestelde vraag is bijvoorbeeld: “Mag ik na mijn recurrent ‘deze vlucht’ maken?”
Na een recurrent moet je minimaal twaalf uur rust hebben tussen het afmelden en het aanmelden voor je volgende Europese vlucht. Voor een intercontinentale (ICA) vlucht is dat zelfs 16 uur. 

Loonsverhoging
Loonsverhogingen uit de lopende cao waren: +2% per september 2023, +6% per oktober 2023 en +3% per juli 2024. Voor 1 januari 2025 staat nog één loonsverhoging op de planning, die is afhankelijk van mogelijke inflatie. Als de zogeheten ‘Jaarmutatie afgeleide consumentenprijsindex’ van het CBS in oktober 2024 meer is dan 3% dan wordt de loonsverhoging van 3%, die op 1 juli 2024 is doorgevoerd, per 1 januari 2025 aangevuld met het extra percentage boven die 3%, weliswaar met een maximum van 2%.  

Cao uitvraag in aantocht
De nummers 2 en 3 (loonsverhoging en ouderenbeleid) zijn ook onderwerpen voor een nieuwe cao. Onze huidige cao loopt tot 28 februari 2025 en jouw input en ideeën zijn essentieel voor nieuwe cao- voorstellen die aansluiten bij de wensen van alle leden. Binnenkort ontvang je hiervoor een uitvraag dus houd vooral onze nieuwsberichten en mailings in de gaten! 

Meer informatie over roosters vind je op MyKLM onder Planning & Assignment (P&A). Heb je nog vragen, weet dat wij klaar staan voor jou. Mail servicedesk@vnconline.nl of bel +31 (0)20 5020480.   

Lilian de Jager
Servicedesk