KLM Servicedesk top 3 april

24 april 2024

Top 3 vragen april:
1. Openbaar Vervoer vergoeding
2. Dagen innemen tijdens reserve
3. XXSAC

Er kwamen deze maand veel vragen binnen over het innemen van RV-dagen tijdens een RT-blok. Wij begrijpen heel goed dat dit frustrerend kan zijn, aangezien je soms maar weinig vrije dagen hebt om bij te komen van de reis alvorens de volgende reis zich al aandient. Dan biedt een stukje achtergrond van het tot stand komen van deze regel wellicht wat duidelijkheid.

In het verleden werd er tijdens een blokreserve geen RV ingenomen. We hadden toen ook nog geen 28-daagse indeling en je wist nooit wanneer je na een blokreserve weer indeelbaar was. De ene keer werd je opgeroepen voor een korte JFK, de andere keer voor een 14-daagse SIN/SYD. Om een 28-daagse indeling mogelijk te maken was het dus nodig om een andere manier van blokreserve te vinden. Dat is de 14-daagse blokreserve geworden. Een fulltimer kan dan op dag 15 weer nieuwe verzoeken doen, een deeltijder -afhankelijk van zijn percentage- na het NIZ behorende bij die blokreserve.  

Omdat Crew Control het moet doen met de vluchten die vrij vallen moeten ze om alles passend te maken soms dagen innemen en de andere keer plakken ze er dagen aan vast. Echter dient KLM zich wel altijd te houden aan het minimale wettelijke verlof. Ons verlof ligt daar gelukkig meestal een stuk boven waardoor innemen is toegestaan. Vroeger gingen die dagen dan naar de IR-teller, waar crew ook geen zeggenschap over had.  Toen de nieuwe tellerregeling kwam is er opnieuw gekeken naar de zeggenschap van bepaalde dagen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nu meer zeggenschap hebben over dagen dan in het verleden. Het liefste hebben we natuurlijk zeggenschap over alle dagen maar ook KLM heeft dagen nodig om roosters passend te maken en zoveel mogelijk verzoeken toe te kennen. Zonder KL-dagen zou er dus geen mogelijkheid tot een 28-daagse indeling zijn. 

Karin Kwakman doet vervangend werk bij de Servicedesk