KLM cabineverslag september
Leestijd: 3,5 minuten
Gisteren vond het maandelijkse cabineoverleg met KLM plaats. Hierbij onze belangrijkste punten met toelichting:
- Herberekening Europacyclus
- Tijdelijke afspraak bij verstoringen ICA
- Cao-implementatie: Uitvoering vervoersbeleid en pilot verruiming aanrijtijd reserve
- Planningsstand
- Korte updates
Herberekening Europacyclus
De herberekening van de Europa-cyclus bij wijzigingen moet ervoor zorgen dat collega’s die Europa vliegen eerlijk worden gecompenseerd bij verstoringen. Sinds de invoering van Icrew vindt deze herberekening echter niet meer plaats omdat het systeem dit niet ondersteunt. Toen wij dit ontdekten, hebben we dit direct bij KLM aangekaart. KLM heeft nu voor de maanden juni, juli en augustus handmatige herberekeningen uitgevoerd. Gemiddeld kregen daardoor ongeveer 3 mensen per maand een extra RV-dag.
In een nieuw indelingssysteem zal dit automatisch moeten gaan gebeuren, maar in het huidige systeem is dat nog niet mogelijk. De herberekening zal daarom voorlopig handmatig en maandelijks achteraf plaatsvinden. Als je in aanmerking komt voor extra RV vanwege aanpassingen in je Europa cyclus, worden deze dagen volgens afspraak verdeeld over de CL- en KL-tellers. Je wordt hiervan per e-mail op de hoogte gesteld. Daarnaast hebben we met KLM afgesproken te onderzoeken hoe we een vorm van compensatie kunnen regelen over de voorgaande jaren.
Tijdelijke afspraak bij verstoringen ICA
Dit voorjaar waren er bijzonder vaak operationele verstoringen, die een negatieve impact hadden op de roosters. VNC zette dit onderwerp op de agenda en maakte zich hard voor compensatie. Dit heeft geleid tot een tijdelijke uitbreiding van de cao-bijlage compensatie voor verstoringen, geldig voor de duur van de zomerdienst. Per 27 oktober gaat de winterdienst in en hoewel het de afgelopen periode wat beter leek te gaan, zijn er – ook zeer recent – nog altijd veel verstoringen, vertragingen en annuleringen. Wij hebben voorgesteld om deze afspraak te verlengen zolang er nog bovengemiddeld veel verstoringen zijn. KLM is van mening dat het niet meer zo erg is als toen de afspraak werd gemaakt. Helaas hebben de bonden daar weinig tot geen inzicht in omdat het operationeel overleg inmiddels is afgeschaft. KLM ziet geen bezwaar om een dergelijk overleg weer in te richten zodat we meer inzicht krijgen in aantal annuleringen en de reden daarvan. De toezegging tot verlenging van compensatie wilden ze vooralsnog niet geven, wij blijven hierover echter in overleg. Immers; als er weinig annuleringen zijn zal er ook niet veel hoeven te worden uitgekeerd.
Cao-implementatie
Uitvoering vervoersbeleid – Per 1 november gaat het nieuwe vervoersbeleid live. Dit betekent dat je per die datum een hogere vervoersvergoeding ontvangt wanneer je duurzamer naar je werk reist. Het gaat hierbij om een wettelijke verplichting vanuit de overheid om CO2 uitstoot te meten en te registreren. Voor registratie van gratis openbaar woon-werkvervoer moet cabinepersoneel de NS Businesscard (NSBC) gaan gebruiken, deze is tot 18 oktober aan te vragen op MyKLM.
Bij onze servicedesk kwamen veel vragen binnen over de uitvoering van het nieuwe beleid, zoals:
- Waarom moet een medewerker de toeslag op een Intercity Direct trein zelf betalen? Dat gaat in tegen het protocol, waarin staat dat OV-reizen in Nederland gratis zijn.
- Privéreizen op de NSBC is mogelijk maar wordt van het salaris afgetrokken. Hoe gaat KLM dit controleren en op welk moment wordt het verrekend?
KLM zal deze en overige vragen op korte termijn beantwoorden. Ook zal er de komende tijd op het BMC een informatiestand komen om collega’s te helpen.
Pilot verruiming aanrijtijd reserve – Deze pilot verloopt volgens plan. Vanaf de start van de winterdienst (27 oktober) geldt dagelijks een aanrijdtijd van 90 minuten, behalve tussen 6 en 7 uur ‘s ochtends, dan blijft het 60 minuten. Er zal goed gekeken worden naar wat het effect van deze maatregel is, zowel voor de operatie als voor alle collega’s.
De Planningsstand
In het restant van 2024 is een aantal trainingen al gestart een aantal gaat nog starten. In totaal gaat het om:
* 196 nieuwe externe CA’s
* 28 KLC’ers voor doorstroom naar KLM
* 84 promotieplaatsen van CA naar P
* 48 promotieplaatsen van P naar SP
Er is voldoende ruimte in de planning voor de winterdienst, behalve tijdens de kerstperiode. Waarschijnlijk zullen veel verzoeken voor vrije tijd en non-actief rond die tijd worden afgewezen. Ook ouderschapsverlof in die periode kan worden afgewezen, maar dan moet KLM daar zwaarwegende redenen voor hebben. VNC heeft voorgesteld om een uitvraag voor tijdelijk meerwerk te doen zodat meer verzoeken om non-actief en ouderschapsverlof kunnen worden goedgekeurd. KLM onderzoekt ons voorstel. In het eerste kwartaal van 2025 is er waarschijnlijk ruimte voor minderwerk.
Updates in het kort
- Travelbuddy: Dit proces verloopt moeizaam. De afspraak in het cao-protocol is dat een Travelbuddy dezelfde rechten krijgt als een IPB-er, maar afgezien van bij wat kleinere airlines is dit nog niet geregeld, zelfs niet bij Transavia en Air France. Wat ons betreft sowieso wat extra druk op in ieder geval onze moeder/dochterbedrijven.
- Reiskosten gedurende de basiscursus: Met het nieuwe vervoersbeleid kunnen cursisten al voor aanvang van hun cursus de NSBC aanvragen. Hoe je de 20 opkomsten uitbetaald krijgt, is echter nog niet duidelijk. Het is uiteraard niet de bedoeling dat de cursisten er op achteruit gaan ten opzichte van het oude systeem. Mocht iemand de training niet kunnen afronden, dan wordt er op basis van kilometers afgerekend.
Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!
Ivo Kruse Koster, Carolina Bouwer, Roberto Tunzi, Marije Kroese, Chris van Elswijk, Ingrid Brama, KLM-sectiebestuurders
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.