KLM cabineverslag oktober
Leestijd: +/- 3 minuten
Het maandelijkse cabineoverleg met KLM is weer geweest. Hierbij onze belangrijkste punten met toelichting:
- Groei op Europa
- Planningsstand
- ‘Duurzaam’ mobiliteitsbeleid jaagt medewerkers auto in
- IPB faciliteiten
Groei op Europa
KLM breidt komend jaar flink uit binnen Europa, wat goed nieuws is! Dit betekent dat er veel nieuwe collega’s bij zullen komen. In november wordt de vacature voor nieuwe instroom opengesteld. Ken je mensen die geïnteresseerd zijn? Laat hen zich alvast voorbereiden.
Ook voor collega’s die graag promotie willen maken, biedt dit kansen: er is namelijk behoefte aan veel nieuwe Pursers om de geplande groei te ondersteunen.Heb je behoefte aan coaching of ondersteuning? Meld je dan gratis aan bij het VNC-coachingsteam!
Planningsstand
Doordat er niet meer op Tel Aviv wordt gevlogen, is er in december tijdelijk minder productie op Europa nodig dan verwacht. Deze vrijgekomen capaciteit wordt zoveel mogelijk op andere bestemmingen ingezet. Echter, door de vijfdaagse omloop van TLV is dit met nachtstops op Europa lastig in te vullen. Hierdoor is er rond de feestdagen meer ruimte ontstaan.
Waar KLM vorige maand nog aangaf dat ouderschapsverlof tijdens de kerstperiode misschien zou worden afgewezen, kunnen we nu melden dat alle aanvragen toch zijn goedgekeurd. Daarnaast is er ruimte om tellerdagen (CL en KL) af te bouwen, en is er een minderwerk-uitvraag gedaan voor het eerste kwartaal van volgend jaar.
‘Duurzaam’ mobiliteitsbeleid
Er is onrust ontstaan over de invoering van KLM’s duurzame mobiliteitsbeleid. In 2023 meldde KLM dat de overheid verplicht stelt het woon-werkverkeer van medewerkers vast te leggen om de CO2-uitstoot te monitoren. KLM omarmde deze verplichting, passend binnen haar groene ambities. Het doel was een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod voor iedereen, CO2-reductie en het stimuleren van duurzaam vervoer via wandelen, fietsen of openbaar vervoer (OV).
KLM geeft nu uitvoering aan dit beleid. Medewerkers die lopen of fietsen krijgen 30 cent per kilometer, bij gebruik van elektrische voertuigen 22 cent, brandstofauto’s 19 cent en openbaar vervoer wordt volledig vergoed in de tweede klasse binnen Nederland.
Tijdens de cao-onderhandelingen benadrukte de VNC al bij het maken van deze afspraak dat niemand er financieel op achteruit mocht gaan. Helaas blijkt dit nu wel het geval, want een groep collega’s die al met het OV naar Schiphol reisden, komen er nu slechter vanaf. Zij ontvingen eerder 19 cent per kilometer, wat meer oplevert dan gratis OV. Daarnaast heeft KLM nu ineens aangegeven dat de toeslag voor de Intercity Direct niet wordt vergoed. Dit is in tegenspraak met de afspraak in het protocol, waarin KLM aangeeft het OV in Nederland volledig te vergoeden. KLM stelt dat er niet expliciet staat dat de Intercity Direct wel wordt vergoed.
De VNC is teleurgesteld in deze houding die medewerkers stimuleert weer de auto te nemen door hogere vergoedingen en meer comfort, wat ingaat tegen de duurzame doelstellingen. Dit ondermijnt bovendien de betrouwbaarheid van onze afspraken.
KLM heeft voorgesteld dat huidige medewerkers tijdelijk kunnen kiezen tussen de NS Business Card of een vergoeding van 19 cent per kilometer, waarbij de toeslag voor de Intercity Direct voor eigen rekening blijft. De VNC wijst dit voorstel af, vooral omdat het onderscheid maakt tussen huidige en nieuwe, toekomstige collega’s maar ook omdat dit de duurzame doelstellingen ondermijnt. We laten dit onderwerp juridisch onderzoeken en komen hierop terug.
IPB faciliteiten
Na alle commotie rondom de toekenning van een extra IPB-geboekt faciliteit voor collega’s die tijdens corona een arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van 15% of meer hebben ingeleverd, dachten we dat het ergste achter de rug was. Helaas blijkt er nu een nieuw probleem door KLM te zijn veroorzaakt: bepaalde nieuwe medewerkers, die dus na de afschaffing van de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage zijn aangenomen, hebben toch deze faciliteit gekregen. KLM geeft nu collega’s die niets hebben ingeleverd wel voordelen en hierdoor worden collega’s die wel hebben ingeleverd maar deze faciliteit niet hebben, benadeeld bij het IPB’en.
KLM bevestigt dat dit inderdaad het geval is en zal ons na verdere gesprekken hierover informeren over de uitkomst daarvan. Het management hanteert de slogan: “IPB is een gunst, geen recht”. Wij beschouwen dit als een nieuwe schoffering van het cabinepersoneel in het IPB-dossier.
Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!
- Mail:secretariaat@vnconline.nl of servicedesk@vnconline.nl
- Bel: +31 (0)20 5020480
- Instagram: @myVNC
Roberto Tunzi, Carolina Bouwer, Ivo Kruse Koster, Ingrid Brama, Chris van Elswijk, Marije Kroese, KLM-sectiebestuurders
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.