KLM cabineverslag november

29 november 2024

Leestijd: < 5 minuten

Het maandelijkse cabineoverleg met KLM is geweest en hierbij onze belangrijkste punten met toelichting:

  • Planningsstand
  • Cao-implementatie 2023 – 2025:
    Pilot ‘Rooster bij ziekte’ nieuwe standaard
    Testfase losse JV-dagen aanvragen
    Loon: wat betekent het CBS-cijfer?
  • Nieuw vervoersbeleid
  • Busje komt zo… KLM afmeldtijd
  • Selectieve ‘goodies
  • Compensatie bij operationele verstoringen 

Planningsstand
In het eerste kwartaal van 2025 is er door ruimte in de productie – naast het toekennen van minderwerk – ook ruimte om tellerdagen (CL en KL) af te bouwen. Nu het jaar bijna ten einde loopt, blijkt dat tot nu toe in 2024 er:

  • 365 nieuwe collega’s zijn gestart en dit jaar komen daar waarschijnlijk nog zo’n 100 bij.
  • 93 KLC-collega’s zijn doorgestroomd naar KLM, met nog 12 verwacht voor eind dit jaar.
  • 118 collega’s WBC-specialist zijn geworden.
  • 72 collega’s de promotietraining naar Purser hebben gevolgd, met nog 24 gepland dit jaar.
  • 72 collega’s de promotietraining naar Senior Purser hebben gevolgd.

Voor het begin van het nieuwe jaar staan voorlopig de volgende trainingen gepland:

  • 28 KLC-collega’s voor doorstroom naar KLM.
  • 36 collega’s voor promotie naar Purser.

Hoewel er in de eerste weken van 2025 nog niet veel trainingen starten, verwacht KLM dat dit vanaf het tweede kwartaal weer goed op gang gaat komen. Houd het nieuws in de gaten voor meer updates over de planning en mogelijkheden in het nieuwe jaar!

Voortgang cao-implementatie 2023 – 2025: 
– Pilot ‘rooster bij ziekte’ nieuwe standaard
De VNC maakt zich altijd hard voor de wens van veel leden om meer grip op het rooster te krijgen. Het is dus goed nieuws dat, nadat de cabinebonden hebben ingestemd met het tekstvoorstel, de pilot ‘Rooster bij Ziekte’ een vast onderdeel wordt van onze cao. Dankzij deze aanpassing blijft je rooster zoveel mogelijk intact na een ziekmelding en wordt er bij je hersteld melding goed gekeken naar een soepele aansluiting op je bestaande planning. Meer details lees je hier.

– Testfase losse JV-dagen aanvragen
KLM hoopt nog eind dit jaar of begin volgend jaar live te gaan met het kunnen aanvragen van losse JV-dagen. Het wordt dan mogelijk om maximaal 4 JV-dagen los aan te vragen conform de OD-methodiek, wat meer flexibiliteit geeft voor cabinepersoneel. Op dit moment zit KLM in de testfase en door twee IT-bugs is het niet mogelijk om in november live te gaan.

– Loon: wat betekent het CBS-cijfer?
In de laatste cao (2023 – 2025) hebben we diverse loonsverhogingen afgesproken die inmiddels zijn gerealiseerd. Voor 1 januari 2025 stond nog een onderdeel op de planning: als de inflatie (‘Jaarmutatie afgeleide Consumentenprijsindex’ van het CBS) in oktober 2024 boven de 3% zou zijn, dan zou de loonsverhoging van 3% die je al kreeg op 1 juli 2024, worden aangevuld met het verschil met een maximum van 2%. Het inflatiecijfer van het CBS voor oktober 2024 is echter 2,6%, wat helaas betekent dat er op 1 januari 2025 geen extra loonsverhoging inzit.

Nieuw vervoersbeleid
Sinds 1 november is het nieuwe vervoersbeleid bij KLM van kracht, maar helaas zijn er inconsistenties met de cao-afspraken. De VNC had benadrukt dat niemand er financieel op achteruit mocht gaan, maar dit blijkt niet altijd het geval te zijn. Huidige medewerkers die €0,19 per kilometer ontvingen (wat in sommige gevallen voordeliger was dan gratis OV) worden nu benadeeld. Bovendien wordt de toeslag voor de Intercity Direct niet vergoed, hoewel de cao stelt dat OV-kosten binnen Nederland volledig vergoed worden.
KLM heeft een nota gestuurd voor een wijziging in de cao, maar zonder nieuw voorstel. Er zal dus verder worden overlegd. De VNC blijft aandringen op naleving van de protocolafspraak, met duidelijkheid en structurele oplossingen voor alle medewerkers. Tot die tijd blijven wat KLM betreft de huidige afspraken gelden: reiskosten met de NS Business Card worden vergoed, behalve de toeslag voor de Intercity Direct.
De VNC vindt het teleurstellend omdat dit niet alleen nadelig is voor collega’s, maar ook kan aanmoedigen om met de auto te reizen, wat niet strookt met KLM’s duurzame doelstellingen. Meer achtergrond lees je hier.

Busje komt zo…
De VNC neemt bewust niet deel aan de ‘buspilot’ rondom de afmeldtijd. Uit eerder onderzoek is namelijk al geconcludeerd dat het inzetten van crewbussen niet realistisch is. Daarnaast beperkt deze test zich tot busvervoer naar het Bemanningencentrum (BMC) voor maar enkele vluchten die aankomen op de G-pier. Wat ons verder opvalt is dat KLM in het overleg aangaf vooraf geen criteria te hebben vastgesteld om te bepalen wanneer de pilot succesvol is. Hoe meet je dan of het al dan niet geslaagd is? Dit opmerkelijke feit versterkt ons standpunt dat de focus moet liggen op het naleven van de cao-afspraken. Daarom zijn we een arbitrageproces gestart om tot een structurele oplossing te komen die recht doet aan de cao-afspraken. Lees hier meer info.

Selectieve ‘goodies
De VNC heeft aangekaart dat er sprake blijkt te zijn van een selectieve verdeling van ‘goodies’ door KLM, wat leidt tot verschillende waarderingen onder medewerkers. Zo is de C2000-status vanaf 1 januari 2024 als arbeidsvoorwaardelijke ‘goodie’ gegeven aan zo’n 100 KLM executives, ter vervanging van de Flying Blue-kaart. Deze status biedt echter veel meer voordelen dan de Flying Blue-kaart. De VNC wil ‘het waarom’ hiervan weten en heeft KLM gevraagd wat hun afweging is en benadrukt het belang van transparantie richting het cabinepersoneel. KLM heeft toegezegd hierop terug te komen.

Daarnaast is er een issue over de extra IPB-faciliteit – die het recht biedt op ECBIS (Employee Concessionary Booking and Information System). Deze goodie is eerder gegeven aan KLM collega’s die rondom de coronacrisis 15% of meer hebben bijgedragen met de Arbeidsvoorwaardelijke bijdrage (AVW-bijdrage) ten tijde van de Staatssteun. Echter nu blijkt dat deze goodie ook geldt voor een aantal KLM’ers die ná de coronapandemie zijn binnengestroomd en dus helemaal géén AVW bijdrage hebben geleverd. KLM wilde inhoudelijk niet reageren en heeft aangekondigd dat er op korte termijn een brief naar alle vakbonden wordt gestuurd over dit onderwerp.

Compensatie bij verstoringen
Hoewel de operationele verstoringen en annuleringen iets zijn afgenomen, is de operatie nog niet op orde. Voor cabinecollega’s die hierdoor worden geraakt, is er compensatie afgesproken. Die afspraak geldt in principe tot 1 januari 2025. De VNC wil echter dat deze regeling blijft gelden totdat de operatie stabiel is. KLM komt op dit voorstel terug.

Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!

Carolina Bouwer, Ivo Kruse Koster, Ingrid Brama, Marije Kroese, Roberto Tunzi, Chris van Elswijk, – KLM-sectiebestuurders