KLM cabineverslag juli

26 juli 2024

Leestijd: < 5 minuten 

Het cabineoverleg met KLM van juli heeft plaatsgevonden. Hierbij onze hoofdpunten met erna de toelichting: 

  • Arbitrage afmeldperiode
  • Toekennen Winterverlof 
  • Planningsstand 
  • Cao-implementaties: 3% salarisverhoging en premies paid upgrades; beroepsprocedure medische keuring; duurzaam mobiliteitsbeleid; pilot ‘Verruiming Aanrijtijd Reserve Thuis’; nieuw promotiebeleid 
  • Korte updates: versoepelde regels (crew)catering; Airbus A350; Travelbuddy; actualisatie cao. 

Arbitrage afmeldperiode
In de cao is de afmeldtijd al heel lang vastgelegd op 30 minuten. Dit wordt echter op Schiphol al jaren niet meer gehaald, zeker niet op ICA-vluchten. Daarom hadden we met drie partijen afgesproken om te onderzoeken of en hoe afmelden binnen 30 minuten mogelijk is zonder de afmeldtijd te verlengen. Mocht daar geen bruikbare oplossing uitkomen, dan zouden we kijken naar verlenging van de afmeldtijd om zo wel binnen de afgesproken tijd in het bemanningencentrum (BMC) te zijn.

30 minuten blijkt onhaalbaar
Onderzoeken hebben herhaaldelijk, ook recent nog, aangetoond dat de 30 minuten afmeldtijd bij ICA-vluchten onhaalbaar is. KLM erkent dat gemiddeld 43 minuten nodig is om van ‘on blocks’ naar het BMC te komen, maar wil de 30 minuten niet verlengen. Zowel KLM als de cabinebonden hebben al zo’n twee jaar geleden de mogelijkheid om de crew met busvervoer sneller naar het BMC te krijgen als onuitvoerbaar beoordeeld. Desondanks overweegt KLM nu toch een pilot om de crew voorlopig alleen vanaf de F- en G-pier met een bus naar het BMC te vervoeren.

Arbeidstijdenwet
Het is bijzonder teleurstellend dat wij er nu alleen voor staan in onze poging om KLM aan de cao te houden. De VNC wil dat KLM de daadwerkelijke werktijd van het cabinepersoneel erkent. Werktijd is werktijd en als die structureel langer is dan in de cao afgesproken, moet er een oplossing komen. Het belangrijkste is namelijk dat de werktijd – inclusief afmeldtijd – correct wordt toegepast en geregistreerd, in lijn met de arbeidstijdenwet. Het doet er dus niet toe of het verlengen van de afmeldtijd wel of geen extra waardering of verlof oplevert op vluchtniveau. Voor sommige vluchten betekent een verlenging van de afmeldtijd met 15 minuten overigens wel extra verlof.  Om de impasse met KLM op te lossen via een neutrale derde partij heeft (alleen) de VNC arbitrage over dit onderwerp geïnitieerd. Deze start begin september en zal mogelijk enkele maanden duren.   

Toekennen Winterverlof
Van de 78% cabinecollega’s die een verzoek hadden ingediend voor hun Winterverlof, heeft 66% hun eerste voorkeur toegewezen gekregen. Daarnaast zijn in VacChange 600 verzoeken toegekend. Vanaf half augustus gaat DIVA open voor aanvragen van het Zomerverlof 2025.  

Planningsstand 
Voor komende tijd zijn in 2024 onderstaande aantallen geaccordeerd:
˚ 182 nieuwe externe CA’s 
˚ 42 KLC’ers voor doorstroom naar KLM
˚ 96 promotieplaatsen van CA naar P
˚ 48 promotieplaatsen van P naar SP.

Voor half september tot half december 2024 is er tijdelijk minderwerk beschikbaar voor CA’s. Ook is er ruimte om tellerdagen af te bouwen voor alle functies.  

Implementatie cao-afspraken
Cao 2023-2025 

  • 3% salarisverhoging en premies paid upgrades
    Bij je salaris van juli zie je de 3% structurele verhoging. Vanaf september 2024 gaat de premie in van 9% op verkochte upgrades aan boord naar Premium Comfort en de WBC. Deze premie wordt verdeeld over alle cabineleden van de betreffende vlucht en uitbetaald in de maand erna. Happy selling en geniet van de extra inkomsten! 
  • Beroepsprocedure medische keuring
    Wij hebben een goede beroepsprocedure voor de 5-jaarlijkse medische keuring (MACI) afgesproken, die wordt vastgelegd in de cao. Elke 5 jaar vul je een vragenlijst in over je gezondheid, beoordeeld door een keuringsarts. Als je gezond wordt verklaard, ben je weer voor 5 jaar goedgekeurd. Soms krijg je een goedkeuring voor kortere periode of word je afgekeurd. Voor het eventueel bezwaar maken tegen zo’n besluit bestond nog geen duidelijk proces, maar hiervoor is nu de nieuwe beroepsprocedure ingericht.
  • Duurzaam mobiliteitsbeleid
    Voor duurzamer vervoer voor woon-werkverkeer binnen Nederland is een hogere vergoeding afgesproken. De nieuwe vergoedingen in onze cao zijn:
  • Auto: 19 cent per kilometer (max. 50 km enkele reis) 
  • Auto (bij aanmeld- of afmeldtijd tussen 23.00 en 7.30 uur): 21 cent per kilometer (max. 50 km enkele reis) 
  • Elektrische auto/scooter: 22 cent per kilometer (max. 50 km enkele reis) 
  • Openbaar vervoer: volledige vergoeding (2e klasse binnen Nederland) 
  • Lopen/fiets: 30 cent per kilometer 

De leasefietsregeling met belastingvoordelen is inmiddels beschikbaar. Wanneer de app voor het (duurzaam) vervoersbeleid live gaat, beslist KLM begin augustus. De afspraak is uiterlijk eind 2024 en het streven is dit najaar. Meer info: KLM-portal via HR -> Vervoersbeleid.

Pilot ‘Verruiming Aanrijtijd Reserve Thuis’
De pilot is 1 juli gestart. De aanrijtijd voor oproepen na 7.00 uur tijdens ‘Reserve Thuis’ is verlengd van 60 naar 90 minuten. Voor oproepen vóór 7.00 uur blijft de aanrijtijd 60 minuten. Op de eerste dag blijft de aanrijtijd 60 minuten vanwege het hogere aantal oproepen. Voor de overige dagen is de aanrijtijd vanaf 07.00 uur verlengd naar 90 minuten. In het winterseizoen wordt de aanrijtijd op de eerste dag ook verlengd naar 90 minuten.  

Cao 2019-2022

Nieuwe promotiebeleid: de inschrijving voor de capaciteiten (CAP) test is opengezet. Deze test worden regelmatig aangeboden, zodat je vroeg inzicht krijgt in je promotiekansen. De eerste CAP-testen zijn begin september. Lees hier meer achtergrondinfo. 

Updates in het kort

  • Verruimde regels meenemen (crew)catering: staan nu in het Vademecum voor Vliegend Personeel (VVP) en zijn hiermee officieel van kracht. De VNC heeft na onrust over eerdere douanecontroles deze verruimde regels met KLM gerealiseerd. Klik hier voor ons uitgebreide artikel.
  • Airbus A350: KLM en Airbus bespreken alternatieven voor de Cockpit Crew Rest (CCR) waarover voor 1 augustus een besluit moet zijn genomen om de levering van de A350 op tijd te realiseren. Als KLM kiest voor een andere CCR heeft dat gevolgen voor de cabine- en/of galley-inrichting en er moet sowieso een nieuwe adviesaanvraag worden ingediend bij de Ondernemingsraad. De VNC heeft opnieuw benadrukt dat KLM verantwoordelijk is voor optimale arbeidsomstandigheden, waaronder werkruimte, van cabinepersoneel aan boord.  
  • Travelbuddy: bij KLM is de vraag uitgezet wanneer de Travelbuddy rechten krijgt om gebruik te maken van andere maatschappijen zoals Transavia en Air France. Wordt vervolgd…
  • Actualisatie cao
    De vele cabine-cao’s en -protocollen van de afgelopen jaren zijn door de cabinebonden en KLM geactualiseerd en overzichtelijk gebundeld. Binnenkort vind je dit geheel terug op MyKLM en uiteraard ook op de VNC-website.

Vragen of opmerkingen? Bel of mail ons gerust: we helpen je graag! 

Ivo Kruse Koster, Ingrid Brama, Roberto Tunzi, Carolina Bouwer, Chris van Elswijk,
Marije Kroese, KLM-sectiebestuurders 

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.