KLM cabineverslag januari

25 januari 2024

Leestijd 2,5 minuten

Vandaag vond het eerste cabineoverleg van 2024 met KLM plaats. Hieronder lees je een samenvatting van de belangrijkste besproken punten:

  • Operationele verstoringen
  • Verschuiving salarisdag agv ouderschapsverlof
  • Opstuurregeling XXDHC
  • Update enquête Werkgeluk
  • Planningsstand

Operationele verstoringen
De VNC ontvangt veel klachten over de negatieve gevolgen van de recente operationele verstoringen, waaronder annuleringen, gebrek aan informatie voor crew en het ontbreken van crewkoffers. Dit baart ons zorgen, vooral voor onze collega’s maar ook voor de dagelijkse uitvoering van vluchten. KLM erkent dat de operatie niet optimaal is voorbereid op deze mate van verstoringen, met name in het OCC, waar de werkdruk hoog is. Op dit moment wordt gewerkt aan het uitbreiden van het team wat binnenkort tot positieve verbeteringen zou moeten leiden.

Verschuiving salarisdag agv ouderschapsverlof
De collega’s in kwestie hebben deze maand een nabetaling ontvangen, eerdere informatie hierover kun je hier lezen. Het gecorrigeerde bedrag wordt echter belast volgens het bijzonder tarief, terwijl wij van mening zijn dat het reguliere tarief passender zou zijn. Daarnaast hebben wij KLM gevraagd om wettelijke rente en eventueel wettelijke verhoging toe te passen. KLM heeft naar eigen zeggen met de huidige oplossing van de nabetaling gezorgd voor een nette afhandeling en ziet daar geen noodzaak toe. Desondanks blijven wij aandacht vragen voor dit onderwerp omdat de betrokken collega’s hierdoor benadeeld worden. KLM heeft toegezegd in ieder geval naar de bijzonder tarief belasting te kijken en zal volgende week met een reactie komen.

Opstuurregeling XXDHC
De VNC benadrukt dat de cao-afspraak over de verdeling van WBC-stoelen bij opsturen helder en met een duidelijke intentie in de cabine cao is gemaakt. In de praktijk verloopt dit echter niet altijd goed, vooral bij de afspraak dat de Senior Purser niet een klasse lager mag reizen dan de Second Officer (SO). Diverse partijen interpreteren de regeling verschillend, wat tot cao-overschrijdingen leidt waarbij een SP in een lagere klasse wordt opgestuurd dan de SO. Wij streven naar eenduidigheid over dit onderwerp voor alle betrokken partijen, zodat er geen discussie ontstaat, zowel aan boord als tijdens overlegmomenten. KLM erkent dat zij met de toepassing van XXDHC recentelijk de cao heeft geschonden en verwacht dit issue binnen enkele weken op te lossen. Het is voor ons van groot belang dat dit snel gebeurt omdat het tot wrijving binnen een bemanning kan leiden.

Update enquête Werkgeluk
We gaan nu het tweede jaar van het EHERO onderzoek naar werkgeluk in. KLM wil met dit onderzoek kijken hoe het werkgeluk van cabinecollega’s vergroot en versterkt kan worden, en is op dit moment bezig met het analyseren van de resultaten. Na een beknopte presentatie over dit onderwerp hadden we nog enkele aanvullende vragen met betrekking tot de enquêtemethode en de interpretatie van de resultaten. Wij constateren ook dat het werkgeluk behoorlijk onder druk kan komen te staan als gevolg van langdurige operationele verstoringen en het hoge verzuimpercentage. We volgen de voortgang van het onderzoek nauwlettend.

Planningsstand
De huidige winterplanning wordt strakker vanwege een stijging in het ziekteverzuim. Mogelijk is er meer ruimte vanaf maart, afhankelijk van de mate van verzuim. De zomerplanning is naar boven bijgesteld vanwege meer vluchten en daarom zullen op 19 februari twee extra basiscursussen beginnen. Met de wetenschap van nu verwacht KLM  komende jaar  verdere groei, wat naar wij hopen een positieve invloed heeft op zowel basis- als promotiecursusssen.

Vragen of opmerkingen? Bel of mail ons gerust: we helpen je graag!

Marije Kroese, Ivo Kruse Koster, Roberto Tunzi, Carolina Bouwer, Ingrid Brama, Chris van Elswijk – KLM sectiebestuur