KLM achtergrond juli

24 juli 2024

Leestijd: 3 minuten

Welkom bij de club!

We hebben de afgelopen anderhalf jaar, en nog steeds, heel veel nieuwe collega’s en daarmee ook veel nieuwe VNC leden mogen verwelkomen. Tijdens de initial trainings (ini’s) maken we kennis met deze enthousiaste nieuwkomers en we zijn ontzettend blij met hen als collega’s én als leden van onze vereniging!

Velen hebben lang – soms langer dan een jaar – moeten wachten op de ini. Samen met mijn VNC-collega’s organiseren we kennismakingslunches voor nieuwe collega’s en het is zo mooi om het gesprek aan te gaan, hun enthousiasme te zien en hun verhalen te horen in een van de klaslokalen in gebouw 204 en 206.

Onze nieuwe generatie
Het is voor ons bovendien goed om te horen wat er speelt onder de nieuwe generatie zodat we als VNC ook voor hen verbeteringen kunnen realiseren. Zo hebben we bij KLM in de cao-onderhandelingen eind 2022 gepleit om de cursustoelage van toen (rond de € 990,-) te verhogen naar € 1500,-. Dat hebben we als VNC ook waargemaakt. Daarbij is deze toelage vanwege de cao-salarisverhogingen van de afgelopen 20 maanden met dezelfde percentages verhoogd. En dat was nodig, want de toelage is geen ‘vetpot’ voor de (aspirant) collega’s die vaak al langere tijd voordat ze bij KLM kwamen, hun baan hebben moeten opzeggen. Niet iedereen heeft (voldoende) spaargeld om de periode tot aan het eerste salaris te overbruggen.

Tijdens de ini’s vertellen wij natuurlijk over onze vereniging en wat we te bieden hebben. Als VNC zijn wij de grondlegger geweest van de cao voor KLM-cabinepersoneel. Deze cao heeft in de afgelopen jaren onder meer gezorgd voor een terecht forse salarisverhoging, een goede werk- en rusttijdenregeling (WRR) voor een gebalanceerde werk-privé situatie en goede faciliteiten in de hotels op de route. Kortom: arbeidsvoorwaarden waar we bij iedere cao-onderhandeling keihard voor hebben gevochten en zullen blijven vechten.

Altijd bereikbaar
We staan altijd klaar voor onze leden, met een secretariaat en servicedesk die op kantoortijden niet alleen per email maar ook telefonisch bereikbaar zijn. Voor het beantwoorden van vragen, om advies te geven in moeilijke situaties of om gewoon even te sparren als je iemand nodig hebt die naar je luistert en met je meedenkt. En als je dringend hulp of advies nodig hebt, kun je onze bestuursleden 24/7 telefonisch bereiken. De ene collega mailt liever, de ander appt en weer een ander vindt face to face contact bij ons op kantoor prettig. Je bent altijd welkom: aan de telefoon, over de mail of in jullie VNC ‘clubhuis’ op Schiphol Oost.

VNC is afspiegeling van het korps
De kracht van onze vereniging is dat we er voor iedereen zijn: of je net in dienst bent of al lang vliegt; of je nu eenbander, tweebander of (senior) purser bent. Van onze KLM-leden is 76% CA (cabin attendant) en 24% MAB (management aan boord) waarmee ons ledenbestand een goede afspiegeling is van al het KLM-cabinepersoneel. Toch worden we nog wel eens onterecht geframed als een vereniging die er vooral voor het management aan boord is. Dit onjuiste beeld komt voort uit de tijd dat KLM had bedacht dat als bezuiniging een van de twee leidinggevende functies op ICA wel kon verdwijnen. De VNC heeft toen keihard gevochten voor behoud van beide leidinggevende functies. Niet alleen voor de collega’s die die leidinggevende functie destijds hadden: zij zouden namelijk ook bij zo’n bezuiniging hun arbeidsvoorwaarden (functie en salaris) in ieder geval behouden. Maar vooral voor het toekomstperspectief van alle CA’s en pursers die wellicht nog die promotie naar purser en/of senior purser zouden willen maken. Het wegbezuinigen van een van die twee functies zou een reductie van de promotieplaatsen met 50% hebben betekend. En daarmee zou het carrièreperspectief voor juist de CA’s aanzienlijk verslechteren.

De VNC staat voor goede arbeidsvoorwaarden en (carrière)perspectief van alle leden, in hun eigen functie en bij promotie. In het cao-overleg met KLM hebben wij voorgesteld om dat perspectief verder uit te werken. Een van de langere termijn initiatieven die wij daarvoor zien is het uitbreiden van het aantal nevenfuncties. Om in kaart te brengen wat de behoeften van collega’s zijn als het gaat om ontwikkeling en perspectief in en naast het vliegen, is er een beknopte KLM-enquête uitgezet. We gaan de resultaten daarvan op korte termijn (verder) bespreken.

De vele nieuwe leden en de grote groep trouwe leden maken samen dat wij als VNC sterk in de onderhandelingen zijn. Met oog voor al onze leden, zowel als collectief als individueel. De VNC was, is en blijft: Samen sterk!

Ivo Kruse Koster
Voorzitter KLM-sectiebestuur

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.