KLC Cabineverslag september

26 september 2024

Leestijd: 4 minuten

Afgelopen dinsdag 24 september vond ons cabineoverleg weer plaats. Dit keer iets sneller dan je gewend bent; er zat namelijk maar 3 weken tussen de overleggen in. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste besproken punten:

  • Stand van zaken pilot SBY
  • Trial Grip op rooster (weekenden vrij)
  • Personeelsplanning
  • Vliegen onder rang

Stand van zaken pilot SBY
Op dit moment loopt er een pilot waarbij de aanrijdtijd bij een stand-by dienst is verlengd van 1 uur naar 1,5 uur ná 07:00 uur ‘s ochtends. Deze pilot is bedoeld om de gevolgen van deze aanpassing goed in kaart te kunnen brengen. We volgen de resultaten op de voet en voeren regelmatig overleg hierover met KLC.
Uit de enquêtes blijkt dat een groot deel van jullie deze maatregel als positief ervaart en daarnaast hebben we geconstateerd dat de impact op de operatie gering is. De pilot loopt binnenkort af en er zal een beslissing gemaakt moeten worden over hoe nu verder te gaan. Wat ons betreft is het duidelijk: wij zien graag de 1,5 uur aanrijdtijd na 07:00 uur als definitieve regel. Een pilot draaien we ten slotte niet voor niets, zoals KLC zelf al aangaf bij een eerdere test voor de aanmeldperiode op outstations.

KLC heeft ons in dit proces echter onaangenaam verrast: ze willen de aanrijdtijd na de pilot (halverwege november) terugbrengen van 1,5 uur naar 1 uur en dit pas definitief vastleggen in de aankomende cao-onderhandelingen. Voor ons is dit onacceptabel, het staat haaks op de insteek waarmee we deze pilot zijn gestart. Voor nu hebben we afgesproken de pilot te verlengen totdat we een nieuwe cao hebben afgesloten. Dit betekend dat de 1,5 uur aanrijdtijd bij reservediensten na 07:00 voorlopig blijft gelden. Daarnaast gaan we ons beraden op het vervolg van deze discussie.

Trial Grip op rooster (weekenden vrij)
De meest gehoorde klacht rondom de roosters op dit moment gaat over het krijgen van vrije weekenden.  Maar liefst 88% van alle vrij-verzoeken gaat om weekenddagen, maar helaas kunnen niet alle verzoeken worden gehonoreerd en zien we een onevenredige verdeling van de toegekende verzoeken. We zijn met KLC en de Groepscommissie (GC51) aan tafel gegaan om te kijken naar werkbare oplossingen. Afgelopen dinsdag hebben we in samenspraak het plan verder uitgewerkt en zijn we tot de volgende resultaten gekomen:

Vanaf 1 november starten we een test waarin je maximaal 2 weekenden per maand kunt aanvragen in het verzoekensysteem (Caro). Daarnaast introduceren we een nieuwe functie: ‘prioriteit 1’. Hiermee wordt het mogelijk een vrij verzoek (dit hoeft niet per se het weekend te zijn) een hogere prioriteit te geven. We hopen hiermee meer weekendverzoeken te kunnen honoreren. Uiteraard wordt hierbij goed gekeken naar het effect op de rest van het rooster, het moet namelijk wel een verbetering zijn. KLC zal een aantal analyses uitvoeren om de impact op het rooster te beoordelen. We denken dat we hierbij een mooie stap kunnen zetten in het eerlijker verdelen van de weekenden. Komende maand zal er een uitgebreide uitleg over deze test komen.

We willen benadrukken dat het om een trial gaat. De intentie is om een jaar lang de nieuwe set regels te gaan testen, waarbij we na 6 maanden eventueel aanpassingen kunnen doen. Tussentijds zullen door middel van enquêtes gaan peilen wat jullie van de aanpassingen vinden.

Personeelsplanning
Zoals altijd geven we een korte update over de personeelsplanning. Aangezien ons vorige overleg maar 3 weken geleden was, zijn er weinig veranderingen. De planning voor volgend jaar is nog niet helemaal rond en hangt af van de het aantal toestellen, de routes die we volgend jaar gaan vliegen en de beschikbaarheid van collega’s. De verwachting is dat er rond de 100 tot 150 nieuwe collega’s bij komen en ongeveer hetzelfde aantal zal doorstromen naar KLM. In de komende weken worden deze cijfers concreter.

Veel collega’s hebben dit jaar promotie gemaakt naar CS en we hopen dat er nog vele zullen volgen. Helaas is er voor dit jaar geen capaciteit meer om iedereen een trainingsplek te kunnen geven. Om ervoor te zorgen dat de wachttijd tussen de selectie en start van de cursus niet te lang duurt, wordt er een korte pauze ingelast in de selectiedagen. Collega’s die nu op de wachtlijst staan, kunnen waarschijnlijk begin 2025 starten met hun cursus. Als jij volgend jaar op selectie mag voor CS en graag het gesprek wil oefenen, kan dat bij de VNC! We plannen graag een oefengesprek met je in, mail ons via sectiebestuur.klc@vnconline.nl .

Vliegen onder rang
Als CS of CA1 heb je ongetwijfeld wel eens onder je rang gevlogen. Soms kan dit een leuke afwisseling zijn, maar te vaak is niet wenselijk. In een eerder overleg gaf KLC al aan dat ongeveer 15% van de pairing combinaties vluchten onder rang bevat. Tijdens dit overleg zijn we verder ingezoomd op deze cijfers waarbij ook reserveoproepen zijn meegenomen. Het blijkt dat het vliegen onder de rang het afgelopen jaar iets is toegenomen, vooral door de doorstroom van collega’s. Over het algemeen stromen collega’s in de rang van CA1 of CS door en om dit op te vangen is er eerst een overschot nodig.  We verwachten dat dit overschot volgend jaar afneemt, wat moet leiden tot minder vluchten onder de rang. Uiteraard houden wij dit goed in de gaten.

We hebben KLC erop gewezen dat de werkuren en reservediensten eerlijk verdeeld moet blijven over de rangen. De huidige cijfers laten hier vooralsnog geen grote verschillen in zien. Ook dit blijven we goed in de gaten houden.

Cao-enquête & infosessies
De eerste enquête voor de aankomende cao-onderhandelingen is inmiddels gesloten. Bedankt voor jullie input! Binnenkort delen we de resultaten met jullie. Heb je de enquête gemist of wil je nog iets toevoegen? Neem dan gerust contact met ons op.
Daarnaast staan er binnenkort verschillende infosessies gepland, waarin we jullie bijpraten over de stand van zaken. Aanmelden voor deze sessies kan hier.

Vragen of suggesties? Laat het ons weten! Je kunt ons bereiken via:

We kijken ernaar uit jullie te spreken!

Bono van der Wilk, Sharon Vlieland en Luc van der Eijk
Sectiebestuur KLC

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.