KLC Cabineverslag oktober

23 oktober 2024

Leestijd: 3 minuten

Afgelopen dinsdag, 22 oktober, vond ons maandelijkse cabineoverleg plaats. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste besproken punten:

  • Back on Track-maatregelen KLC
  • Instroom, doorstroom en promotie
  • Diensten langer dan 10 uur
  • 5-jaarscontracten

Back on track
KLM geeft aan zich momenteel in financieel zwaar weer te bevinden; de directie stelt dat de kosten sneller stijgen dan de inkomsten, wat leidt tot rode cijfers en zorgen over de toekomst. Dit roept vragen op over de impact op KLC en voor ons als cabinepersoneel.
Maarten Koopmans heeft ons uitleg gegeven over de huidige situatie. Kosten voor onderdelen, onderhoud, lonen, annuleringen, havengelden en ATC zijn sterk gestegen, terwijl de inkomsten achterblijven. KLM meent maatregelen te moeten nemen om de financiën weer meer in balans te krijgen en dient te blijven investeren in nieuwe vliegtuigen.

Er wordt momenteel door het bedrijf gewerkt aan een plan om te zien hoe KLC hieraan kan bijdragen. We volgen die ontwikkelingen uiteraard nauwlettend en zodra er meer duidelijkheid is, gaan wij in overleg met KLC over die plannen. We blijven natuurlijk scherp op gemaakte (cao)-afspraken en mogelijke maatregelen daar waar het mogelijk cabinepersoneel aangaat.

Instroom, doorstroom en promoties
Elke maand geven we een update over de instroom, doorstroom en promoties. Door de mogelijk nog te nemen maatregelen is er nu nog geen concrete informatie over de planning voor 2025. We kunnen echter melden dat de doorstroom voor 2025 al is gestart en dat de promoties naar CA1 en CS voorlopig doorgaan. Volgende maand verwachten we een completer overzicht te kunnen geven over de planning voor 2025.

Diensten langer dan 10 uur
Om inzicht te krijgen in het aantal diensten langer dan 10 uur, hebben we cijfers van KLC opgevraagd. Ongeveer 2% van de geplande diensten overschrijdt deze tijd, maar door verstoringen kan dit percentage in de praktijk oplopen tot zo’n 7%. Ook al doet KLC er alles aan om lange diensten te beperken en extra vrije tijd op te bouwen, vinden we dit wel redelijk zorgelijk.
Bij het totale aantal diensten, inclusief die onder de 10 uur, zien we dat minder dan de helft van de vluchten vóór schema binnenkomt. Slechts 3% van de vluchten arriveert op tijd, waardoor we ons in meer dan de helft van de diensten te laat afmelden. Dit kan leiden tot aanpassingen in de roosters, bijvoorbeeld om het weekend lang genoeg te houden. In andere gevallen blijft het binnen de marges of wordt er compensatie gegeven. Heb je twijfels over te laat afmelden of de bijbehorende regels? Neem gerust contact met ons op.

5-jaarscontracten
In de huidige cao is afgesproken dat KLC voor het einde van de looptijd onderzoekt of er alternatieven zijn voor de 5-jaarscontracten, passend binnen de bedrijfsstrategie. KLC heeft inmiddels de eerste resultaten van dit onderzoek met ons gedeeld.
Een belangrijk voordeel van het 5-jaarscontract is de korte proeftijd van 2 maanden, waarna je direct een 5-jaarscontract krijgt. Bij goed functioneren ontvang je daarna een vast contract (overbruggingscontract) bij KLM. Ook geeft KLC normaalgesproken een intentieverklaring af voor hypotheekaanvragen, wat het proces vergemakkelijkt.

KLC ziet momenteel geen dringende noodzaak om het 5-jaarscontract te wijzigen. Als VNC zien we dat anders en denken we na over vervolgstappen aangaande dit onderwerp.

Heb je vragen of wil je iets delen? Neem contact met ons op via:

We horen graag van jullie!

Bono van der Wilk, Sharon Vlieland en Luc van der Eijk
Sectiebestuur KLC

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.