KLC cabineverslag november

21 november 2024

Leestijd: +/- 3 minuten

Ons maandelijks cabineoverleg vond op dinsdag 19 november plaats. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste besproken punten met daarna een toelichting:

  • Inzet superjokers t/m 31 maart
  • Meer reserves op de roosters
  • Instroom, doorstroom en promotie
  • Doorstroomperikelen en -evaluatie

Superjokers weer beschikbaar t/m 31 maart 2025
Goed nieuws! Nadat de VNC dit onderwerp heeft aangekaart bij KLC is het aanvragen van Superjokers voor de periode 16 januari t/m 31 maart 2025 vanaf vandaag (21 november) weer mogelijk. KLC heeft erkend dat er een fout is gemaakt bij het sluiten van deze periode en heeft dit nu hersteld. Je ziet je resterende Superjokers weer correct op je balans. Als extra correctie heeft KLC het aantal beschikbare Superjokers per dag al verhoogd naar 40. Hiermee is het probleem opgelost en we verwachten dat dit in de toekomst niet meer gebeurt.

Let op: door deze fout was het niet mogelijk om Superjokers aan te vragen voor de periode 27 december 2024 t/m 15 januari 2025. Heb je dit in die tijd geprobeerd? Laat het ons weten! In overleg met KLC kan er, als er ruimte is, alsnog een Superjoker voor je worden ingepland!

Veel reserves op de roosters
We horen dat er veel SBY-diensten op de roosters staan. In de cao hebben we de afspraak gemaakt dat je per 4 rollende weken maximaal 9 keer SBY mag staan, met een streven van maximaal 5. Helaas wordt dit streven de afgelopen periode niet altijd gehaald. We begrijpen goed dat het hebben van veel reservediensten niet ideaal is. De redenen voor zoveel SBY is dat:

  • Er op dit moment meer cabinecollega’s beschikbaar zijn dan normaal.
  • Het hoge ziekteverzuim ervoor zorgt dat KLC extra buffers nodig heeft.

Om roosters lichter te maken worden diensten soms opgesplitst

KLC probeert nu diensten zo goed mogelijk te verdelen en hiervoor moeten pairings soms worden opgeknipt. Dit doet KLC ook om ruimte in de roosters te creëren, door bijvoorbeeld van dubbele dagdiensten 2 enkele te maken en een laatste op- en neertje van een pairing af te halen. Hiervoor worden dan bijvoorbeeld ook weer SBY diensten gebruikt.

Vanaf januari verwacht KLC minder SBY’s nodig te hebben. Ook willen ze starten met RVL-diensten. Dit lijkt op een SBY, maar je weet de dag van tevoren al of je moet werken. Laat KLC niets weten, dan ben je die dag vrij. Daarnaast zal er waarschijnlijk een uitvraag komen voor tijdelijk minderwerk. Meer info hierover volgt nog via de NewsApp.

Een bijkomend voordeel door de extra capaciteit is dat er nu meer ruimte is voor (last-minute) verlof en vrije dagen.

Instroom, doorstroom en promotie
Voor 2025 hebben we een voorlopige planning ontvangen:

  • Instroom: 90 nieuwe collega’s, verdeeld over 9 klassen.
  • Doorstroom: 15 klassen.
  • Promotie: 90 CA1 promoties, verdeeld over 9 klassen, 100 CS promoties verdeeld over 10 klassen.

De cijfers die we nu delen zijn voorlopig en KLC houdt rekening met mogelijke veranderingen – het kan dus meer of minder worden.

De algehele operatie blijft momenteel een complexe puzzel door veel onzekerheden zoals de inzetbaarheid van vliegtuigen en het tekort aan vliegers. Ook  KLM heeft vergelijkbare uitdagingen en KLC is sterk afhankelijk van die planning. Bij KLM staat de externe vacature momenteel open, wat noodzakelijk is voor de langetermijnplanning. KLC heeft ons nogmaals aangegeven dat doorstroom voorrang heeft op externe kandidaten, zolang dit past binnen de planning van zowel KLC als KLM.

Doorstroomperikelen en -evaluatie
Na een succesvolle herstart van de doorstroom vorig jaar, zien we dat er soms nieuwe situaties of onduidelijkheden ontstaan rondom doorstroom. Denk aan geplande vakanties, re-integratie, het opbouwen van vakantiedagen bij KLC en KLM.. Deze thema’s hebben we vaker aangekaart, maar er zijn nog geen concrete afspraken over gemaakt. Op dit moment wachten we op een uitnodiging van KLC voor een evaluatie van de doorstroom, samen met KLM. We hopen zo snel meer duidelijkheid te krijgen en ervoor te zorgen dat de doorstroom volgend jaar soepeler verloopt.

Heb je iets dat je wilt delen? Laat het ons weten! Je kunt ons bereiken via:

We kijken ernaar uit jullie te spreken!

Bono van der Wilk, Sharon Vlieland en Luc van der Eijk
KLC-sectiebestuurders