KLC Achtergrond november 2024

22 november 2024

Leestijd: +/- 2,5 minuut

Cao-onderhandelingen met KLC zijn begonnen

Deze nieuwsbrief beginnen we ditmaal met de naderende cao-onderhandelingen en niet zoals gebruikelijk met het cabineverslag (dat je overigens hier kunt lezen). Dinsdag 19 november vond de kick-off van de KLC cao-onderhandelingen plaats en het zal jullie niet verbazen dat ‘back on track’ en het hoge ziekteverzuim belangrijke thema’s zijn voor KLC.

In de afgelopen jaren begonnen we altijd met de onderhandelingen als de cao verlopen was, maar dit keer is dat anders. De cao verloopt namelijk ‘pas’ op 28 februari 2025. De VNC is al jaren voorstander van eerder beginnen met de onderhandelingen omdat we duidelijkheid voor onze leden belangrijk vinden. De afgelopen jaren was er weinig aanleiding vanuit KLC om eerder te starten maar dit jaar is dat anders. De reden dat we nu wel eerder beginnen, heeft te maken met de positie waarin KLM, en daarmee ook KLC, zich bevindt.

Uitwisselen visies
In het eerste kick-off overleg hebben de bonden en KLC hun visies gedeeld voor de cao-onderhandelingen. Als VNC vinden we het nog steeds superbelangrijk om voor onze leden te werken aan een goede werk-privé balans met meer grip op roosters. Dit is essentieel voor welzijn en werkgeluk. We vinden het belangrijk dat je met plezier naar je werk gaat, maar ook dat er groei- en ontwikkelmogelijkheden zijn (dit hoeft niet alleen in de cabine te zijn) en er perspectief is op promoties en doorstroom. Dit alles zorgt voor een betere, duurzamere inzetbaarheid en zijn voor ons speerpunten in de komende onderhandelingen.

KLC ziet hier overlap in maar heeft aangegeven dat ze kostenverlaging en productiviteitsverhoging belangrijke speerpunten vinden, zodat ze kunnen aansluiten bij het ‘back on track’ programma en het ziekteverzuim terug hopen te dringen. We hebben meteen  aangegeven dat productiviteitsverhoging een gevoelig onderwerp is omdat KLC cabinecollega’s al een hoge productie leveren en meer dan de helft van alle KLM- vluchten momenteel door KLC wordt uitgevoerd. De huidige roosters worden nog regelmatig als zwaar ervaren, met bijvoorbeeld laat-vroeg-laat wisselingen (of andersom), weinig vrije dagen en korte rusttijden.

En hoe nu verder?
De volgende stap is dat KLC en de bonden hun speerpunten concreet gaan maken, zodat er daadwerkelijk onderhandeld kan worden. Er staan al overleggen gepland voor december, januari en februari, waarin we hopelijk nader tot elkaar kunnen komen. De VNC heeft de afgelopen maanden belangrijke en waardevolle input van jullie ontvangen en hiermee gaan we aan de slag om goede resultaten te behalen. Belangrijk is dat KLC cabinepersoneel niet het kind van de rekening wordt. We werken hard, hebben altijd een hoge klantwaarderingen en kunnen niet direct iets doen aan problemen bij andere onderdelen van KLM. We willen zeker meedenken, maar verbeteringen voor het KLC cabinepersoneel blijven noodzakelijk. De werk-privé balans moet beter om ook de komende jaren het werk plezierig te houden en aantrekkelijk te blijven voor toekomstige collega’s.

Laat weten wat jij ervan vind!
Voor ons is het belangrijk om jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden en we horen graag jullie mening en willen daarover ook in gesprek. Je kunt je opgeven voor infosessies via deze link of je kunt contact opnemen via:

Sharon Vlieland, Luc van der Eijk en Bono van der Wilk
KLC Sectiebestuurders