KLC achtergrond januari

30 januari 2023

Januari is begonnen en daarmee ook het nieuwe jaar 2023. In deze nieuwsbrief informeren we jullie over de besproken onderwerpen in het cabineoverleg en geven een korte update over de werkgroepen.

Cabineoverleg
Vloot- en personeelsplanning
We hebben met KLC gesproken over de meest actuele status rond de vlootplanning en de eventuele gevolgen voor de personeelsplanning. Het is alom bekend dat er problemen zijn met de Embraer 195-E2. Een deel van deze vloot staat aan de grond met technische mankementen en een structurele oplossing om deze op korte termijn op te lossen, lijkt nog niet in zicht. De infasering van nog meer E2’s wordt nu onder de loep genomen door KLC, waarbij er in het uiterste geval tijdelijk geen toestellen worden aangenomen van Embraer. KLC wil er toch voor zorgen dat ze haar slots niet kwijtraakt en kijkt dus naar oplossingen, verlenging van leasecontracten van de E190 is er daar één van. 

De negatieve uitwerking hiervan op de personeelsplanning voor cabine is nu niet aan de orde en dat is positief; de planning zoals eerder gecommuniceerd blijft van kracht. Concreet staan er 36 initials voor 350 trainees, 19 cursussen voor 190 CA1’s en twaalf cursussen voor 115 Cabin Supervisors gepland. Qua doorstroom staan er nu twee cursussen in de planning voor 28 CA’s. Voor wat betreft de eerste drie opleidingen zijn dit mooie getallen en is het van groot belang dat deze cursussen ook gevuld worden. Waarom? Omdat promoties uiteindelijk ook ten goede komen van de doorstroom: hoe meer mensen promotie maken, hoe meer doorstroom er plaats kan vinden. Uiteraard met het voorbehoud dat je als CA in eerste instantie er klaar voor moet zijn en het leuk vindt om voor nieuwe ontwikkelingen te gaan in je carrière, zowel qua salaris als taken en verantwoordelijkheden. 

We hebben bij KLC onverminderd gedrukt op het belang van doorstroom en KLC erkent dit. Overigens zijn er vanuit KLM geen obstakels voor wat betreft instroom, zij kunnen dit ruimschoots aannemen en houdt hier ook rekening mee. 

Daggeld
De afgelopen jaren zijn er fouten gemaakt in de herberekeningen van daggelden op Europese bestemmingen. Daarnaast zijn er meningsverschillen over de wisselkoers die is gebruikt. Wij hebben dit onderwerp wederom aangekaart na hier eerder al over te hebben gesproken. Echter zijn wij er toen niet van overtuigd dat dit goed is afgehandeld, daarom wensten we hier opnieuw overleg over. KLC gaat het fijne hiervan uitzoeken waarna overleg hierover hervat zal worden. 

Talenbonus
Sinds augustus vorig jaar zijn de talen waarvoor je de talenbonus aangevraagd kan worden, uitgebreid met Zweeds, Noors, Deens en Fins. Echter hebben we signalen ontvangen dat het niet mogelijk is voor mensen die hun vlaggetje willen halen en dus de bonus willen aanvragen, een examen aan te vragen. Aangezien dit een belangrijke criteria is, hebben we KLC aangespoord dit uit te zoeken. Mocht het inderdaad het geval zijn dat examens niet afgenomen konden worden, gaan we ervan uit dat KLC dit spoedig oplost. 

 Travelbuddy
De travelbuddy is een positieve uitbreiding van de IPB-regeling. Je kan iemand jaarlijks aanwijzen als reispartner zonder dat je een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap dient te hebben. De exacte uitwerking is nog niet concreet, maar uiterlijk voor het aflopen van de cao zal hier duidelijk over moeten zijn. Meer informatie volgt dus nog. 

Winstdelingsregeling
Na twee jaar geen winst te hebben gemaakt, is er in 2022 gelukkig weer winst gemaakt. Dat betekend ook dat er een winstuitkering aan zal komen. Wij hebben KLC gevraagd of de CA ervan uit kan gaan dat deze in april uitgekeerd wordt of op een later moment. Dit laatste vanwege eventuele voorwaarden vanuit de overheid. De VNC heeft echter in februari 2021 bewust afspraken gemaakt over eventuele winst die gemaakt zou worden in 2021 en 2022. Indien dit het geval zou zijn, zou uitbetaling niet eerder plaatsvinden dan nadat uit de kwartaalrapportage is gebleken dat de winstdelingsregeling kan worden betaald uit de positieve operating cashflow. KLC zal nagaan wat het moment van uitbetaling volgens hen is en komt bij ons terug met een reactie. 

RVL – MDP
Recent heeft de Groepscommissie gesproken met Crew Control over aanpassingen in de huidige RVL-regels. Aangezien dit ook iets is dat in de cao staat zal de VNC dit verder oppakken. Het doel is onder andere om de crew welfare te verbeteren. Een belangrijk onderdeel is ook het gebruik van MDP daarin. We willen meer duidelijkheid hierin scheppen en zullen hierover verder in gesprek gaan met KLC.  

Voortgang werkgroepen
In het cao-protocol van december vorig jaar hebben we als VNC een aantal additionele afspraken gemaakt in de vorm van werkgroepen over reservediensten, vakantie en productie. De afspraak is dat we samen met KLC onderzoeken willen uitvoeren om te kijken waar verbeteringen gemaakt kunnen worden. Inhoudelijk zullen we volgende week jullie verder inhoudelijk bijpraten over de werkgroep reservediensten. Ook kunnen we melden dat we volgende week zullen beginnen met de werkgroep vakantie. 

Mochten jullie vragen hebben over onderwerpen in deze nieuwsbrief horen we graag van je! Neem gerust contact op via sectiebestuur.klc@vnconline.nl of via 020-5020480. 

 Cas Voskuyl, Luc van der Eijk & Jeffrey Ouwehand 

KLC Sectiebestuur