Halfjaarcijfers KLM-groep: stijgende kosten drukken bedrijfsresultaat
Leestijd: < 2 minuten
KLM’s CFO (Chief Financial Officer) heeft de halfjaarcijfers van de groep (KLC, KLM en Transavia) toegelicht aan de VNC en andere werknemersvertegenwoordigers. Hoewel de resultaten niet al te positief zijn, zijn er ook lichtpuntjes:
- De operatie is stabieler door de effecten van de zogeheten 5 must-win battles;
- De inkomsten zijn nog steeds (stabiel) hoog, maar de kosten lopen wel op;
- De investeringen over heel 2024 lopen op naar ruim een miljard euro;
- Vliegtuigreizen zijn nog populair, met hoge boekingen en bezettingsgraden, hoewel de ICA-productie achterblijft.
Oorzaken tegenvallende cijfers
De daling is vooral te wijten aan stijgende kosten en voortdurende operationele uitdagingen:
- Technische problemen (b.v. recente computer- en bagagestoringen) en netwerkproblemen (zoals gemiste aansluitingen) leidden tot annuleringen en hoge service recovery-kosten;
- Hogere bedragen voor leasetarieven, rente voor leningen en havengelden evenals nieuwe cao’s hebben geleid tot stijgende (arbeids)kosten;
- Fors gestegen tarieven op Schiphol die financiële achterstanden door de pandemie moet inhalen en bovendien een monopolypositie heeft;
- Achterblijvende capaciteit van ICA-vluchten door tekort aan cockpit- en E&M-personeel, evenals ontoereikendheid aan onderdelen.
Dit alles zorgt ook voor een lagere NPS (40), terwijl de target 45 is. Voor de wereldwijde coronapandemie lag de NPS op 50 met een doel van 60. Opvallend is dat benoemd werd dat de performance van de cabinecrew grote invloed heeft op de NPS, naast een stabiel netwerk zonder annuleringen en gemiste aansluitingen.
Kostenverlaging
KLM heeft plannen aangekondigd om stijgende kosten tegen te gaan, waaronder:
• Kritisch bekijken van vacatures, externe inhuur en investeringen, zoals Blue Base, terwijl er wel blijft worden ingezet op investeringen in een nieuwe, zuinige vloot;
• Nieuwe vliegtuigen zoals gepland blijven toevoegen, dat levert meer stoelen, lager brandstofverbruik en dus lagere kosten per eenheid oplevert. Bovendien wordt daarmee de CO2-uitstoot verminderd.
Eventuele verdere kostenbesparingen worden na de zomer bekendgemaakt. Hoewel kostenbesparing een flinke uitdaging blijft, laat de groeiende vraag naar tickets zien dat mensen nog steeds enthousiast zijn om te reizen.
VNC Bestuur