Goede werkruimte zekergesteld voor eerste KLM A350’s
Leestijd:< 1 minuut
De eerste drie Airbus A350-vliegtuigen worden in 2026 geleverd met de cabine-indeling die eerder met de Ondernemingsraad (OR) is afgesproken. Dit betekent dat de voorste (WBC) galley in deze vliegtuigen genoeg werkruimte zal bieden en de arbeidsomstandigheden goed zijn geregeld. Hier hebben onze OR- en GC31-leden en het VNC-bestuur zich hard voor ingezet.
KLM heeft nu definitief besloten om de indeling van deze nieuwe vliegtuigen niet te veranderen, om vertraging van de levering te voorkomen. We zijn blij dat de goede arbeidsomstandigheden en de werkbare galley voor het cabinepersoneel zijn gegarandeerd. De VNC heeft altijd benadrukt dat KLM moet zorgen voor optimale werkruimte en arbeidsomstandigheden aan boord.
Voor de A350’s die na de eerste drie worden geleverd, onderzoekt KLM of er een andere galley- en cabine-indeling mogelijk is. We hebben vertrouwen in de inzet van onze OR en GC31-collega’s om samen met KLM te blijven zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en voldoende werkruimte voor het cabinepersoneel.
Korte achtergrond
Recent was er discussie over de Cockpit Crew Rest (CCR), wat leidde tot het onderzoeken van andere opties. Deze alternatieven zouden echter de werkruimte in de voorste (WBC) galley flink kunnen verminderen. Voor meer details. Klik hier voor meer details in een eerdere VNC publicatie.
Ivo Kruse Koster, Ingrid Brama, Chris van Elswijk, Carolina Bouwer, Roberto Tunzi, Marije Kroese
KLM sectiebestuurders