Den Haag vandaag: VNC is voor behoud werkgelegenheid en voor duurzaamheid
Vanmiddag staat in de Tweede Kamer het luchtvaartdebat over de voorgenomen krimp op Schiphol op de agenda. De VNC maakt zich sterk voor baanbehoud en werkgelegenheid bij cabinepersoneel en is tegen het drastisch verminderen van het aantal vluchten. Ook omdat dit een averechts effect heeft op verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart. Als er minder geld wordt verdiend, kan er minder worden geïnvesteerd in zuinigere en geluidsarme vliegtuigen, wat juist een rem zet op verdere verduurzaming.
Het idee van het Kabinet om vliegbewegingen jaarlijks van 500.000 naar 440.000 te reduceren, is niet aantoonbaar de oplossing voor minder stikstofuitstoot en geluidsoverlast.
Nattevingerwerk
Daarbij lijkt de berekening van het terugbrengen van dit grote aantal vluchtbewegingen op nattevingerwerk. Het voorgenomen besluit is grotendeels gebaseerd op jarenoude geluids- en uitstootmetingen van een eveneens nog oude vloot, terwijl die inmiddels is gemoderniseerd met zuinigere en stillere vliegtuigen. Onze volksvertegenwoordigers in Den Haag hebben echter geen tot weinig oor gehad voor de input van werknemers- en werkgeversorganisaties. Noch voor die van diverse luchtvaartmaatschappijen, die vanuit diezelfde overheid duurzaamheidseisen krijgen opgelegd waarvan de uitvoering op deze manier wordt bemoeilijkt.
Waterbedeffect
Voorafgaand aan dit debat heeft ook de VNC veel lobby werk verricht in politiek Den Haag. Doel is om op basis van onder meer bovenstaande feiten de politieke maatschappelijke discussie te voeren en tot slimme oplossingen te komen. We hebben afgelopen tijd kunnen constateren dat er niet minder maar meer passagiers willen vliegen. Als je vluchten vanaf Schiphol zou verminderen, los je het probleem niet op maar verplaats je het – inclusief onze werkgelegenheid – naar het buitenland: het zogenaamde waterbedeffect.
Tijdens het debat is er een aantal VNC leden samen met afgevaardigden van andere bonden aanwezig, mede om luchtvaartpersoneel letterlijk een gezicht te geven. De zitting staat vandaag gepland van 16.30 tot 22.15 uur en zou live te volgen zijn via Luchtvaart | Tweede Kamer der Staten-Generaal