• home
  • Actueel
  • Wijzigingen in Transaviaroosters, hoe zit het ook alweer?

Wijzigingen in Transaviaroosters, hoe zit het ook alweer?

13 jul. 2021
De besmettingscijfers lopen weer op in Nederland en dat merken we ook aan de roosters bij Transavia. Collega’s die iemand in de bemanning hadden die – achteraf, na de vlucht - positief getest is, worden uit voorzorg tijdelijk uit de productie gehaald.
Dit zorgt voor een domino-effect in de roosters. Afgelopen week hebben wij veel vragen gekregen over gewijzigde of ingevulde standby’s en of dit allemaal wel kan.

Om de Transavia collega’s (gedetacheerde KLM-ers en/of stagiaires horen hier ook bij) wat meer duidelijkheid te geven, hebben wij een de meest voorkomende vragen gebundeld en besloten om een kort overzicht te publiceren over de regels uit de cao.
Het kan voorkomen dat je rooster direct na je deeltijd of weekend door omstandigheden is gewijzigd. Het is dan noodzakelijk dat die eventuele wijzigingen aan je doorgegeven kunnen worden. Dit mag ook in jouw deeltijd/weekend gebeuren. Het is tenslotte altijd noodzakelijk om voor aanvang van de werkweek/vlucht het meest actuele rooster te checken.

Standby
◙ Wijzigingen dienen 8 uur voor aanvang van de eerste standby uit het standby-blok vastgesteld te zijn. Dit noemen we bevriezen van het standby-blok. Standby’s kunnen dus ook omgezet worden van 1e station naar 2e station of andersom.
◙ Een oproep voorafgaand van de standby dient tenminste 10 uur voor aanvang van de standby plaats te vinden, uiterlijk vóór 21.00 uur LT. Het aanmeldtijdstip van de opdracht is op zijn vroegst de aanmeldtijd van het begin van de oorspronkelijke standby. Voorbeeld; SB gaat om 03:00 uur in, dan kan je op zijn vroegst om 03:00 uur aanmelden voor je vlucht. Hierbij is het uur oproeptijd dat je normaalgesproken hebt losgelaten. Het hoeft dus niet altijd direct al na je vlucht in CRP te staan, maar kan ook later worden doorgegeven.
◙ De begintijd van de eerste standby en de eindtijd van de laatste standby mogen niet gewijzigd worden.
◙ Op de dag zelf opgeroepen uit standby, kan men uiterlijk op de eindtijd van de standby aanmelden. Voorbeeld; SB 10-18, je kan dan uiterlijk om 18.00 uur aanmelden, uiterlijke oproeptijd 17.00 uur.
◙ Bij een oproep uit standby voor het eerste station geldt een meldingstijd van 1 uur. Wanneer het een oproep is voor het tweede station is er sprake van een meldingstijd van 1.30 uur.

Wijziging vluchtopdracht in standby
Het kan voorkomen dat je originele vlucht in het rooster komt te vervallen. In veel gevallen zal er dan een standby in het rooster gezet worden. De originele vluchtopdracht blijft wel leidend in dit geval. In een note in het rooster vind je de tijden terug (altijd zulu). Echter treedt hier wel de -2/+2 regel in werking. Je kunt voor de nieuwe opdracht maximaal 2 uur eerder en maximaal 2 uur later, in de planning aan- en afmelden. De standby kan wel eerder ingaan dan die 2 uur eerder. Voorbeeld; originele opdracht 05.30 – 16.15 uur zulu, standby vanaf 02.00 uur zulu, nieuwe aanmeldtijd kan dan vanaf 03.30 uur (zulu).

Wijziging van vluchtopdacht in een andere vluchtopdracht
Ook bij deze wijziging treedt de -2/+2 regel in werking. Bij een vervroeging van de vluchtopdracht in een andere vluchtopdracht dient deze minimaal 14 uur voor aanvang te zijn doorgegeven.

Positioning
Taxi vooraf: Wanneer er een taxi voor aanvang van de flighttduty gepland staat, telt deze mee voor de maximale flightduty van die dag.
Taxi achteraf: Wanneer de taxi na een vlucht is, telt deze niet mee voor de maximale flightduty van die dag maar wel voor de rust die de vlucht + rust genereert.

CBM (Car Base Movement)
Een CBM is van toepassing bij aanmelden op 2e station. De begintijd van de CBM vooraf telt mee voor de lengte van de maximale duty van de dag. De CBM na de vlucht telt mee voor de hoeveelheid rust na de opdracht.

Rust
◙ Bij een fulltime dienstverband of deeltijd in blokken mag er 11 uur rust in het weekend/de deeltijd vallen.
◙ Bij 75% (in de week) mag er maximaal 8.15 uur in de deeltijd vallen
◙ Bij 50% (in de week) mag er maximaal 5.30 uur in de deeltijd vallen

◙ Bij een duty langer dan 8 uur dient de lengte van de dutytijd vermenigvuldigd worden met 1,6. (1,6 is de rustfactor). Een langere duty genereert in de planning meer rust.
◙ In de uitvoering kan dit teruggebracht worden naar de wettelijke rust van minimaal 12 uur of wanneer de duty langer is dan 12 uur, naar de lengte van de duty. Voorbeeld; duty van 12.30 uur genereert in de uitvoering een minimale rust van 12.30 uur.

Hopelijk geeft dit jullie iets meer duidelijkheid over de afspraken die er zijn in de cao.
Mocht je naar aanleiding van dit bericht toch nog een vraag hebben, kun je deze uiteraard sturen naar sectiebestuur.transavia@vnconline.nl.

Angela Visser & Antonie Kloots
sectiebestuur Transavia

Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA