Topics uit KLM Cabineoverleg juli

26 jul. 2019
Het uitfaseren van de Boeing 747; het nieuws dat KLM haar hoofdkantoor gaat verhuizen van Amstelveen naar Schiphol Oost en de planning zijn de onderwerpen die tijdens dit overleg zijn besproken. Hieronder lees je een verslag met de belangrijkste topics.

De afspraken uit de ‘oude’ nu doorlopende CAO zijn bijna allemaal geïmplementeerd. Alleen het onderzoek naar gemiddelde deeltijd staat nog open en dat gaan we verder oppakken.

Boeing 747 en nieuwe divisies
Omdat het aantal B747’s langzaam maar zeker terugloopt, hebben we met KLM besproken welk effect dat gaat hebben op de indelingen van de diverse divisies. KLM stelt dat er voldoende eenbanders zijn voor de A330 en daarom wil men nieuwe instroom de B777/787 en B737 toewijzen. Als je als eenbander de B747 inlevert dan krijg je daar geen A330 voor terug, vanwege voornoemde reden. Collega’s die de A330 momenteel in hun pakket hebben, behouden dit vliegtuigtype voorlopig. Wij hebben KLM voorgesteld om eenmalig een uitvraag te doen wie de A330 wil vliegen en bij eventueel teveel aanmeldingen, zoals gebruikelijk, op senioriteit toe te wijzen. KLM gaat hierover nadenken en komt hierop bij ons terug. De B747 productie van eenbanders wordt per zomerdienst 2020 door tweebanders gevlogen. Hierdoor komt er extra doorstroom naar tweebander en dat is goed nieuws voor de eenbanders die willen doorstromen.

Minderwerk voor ca’s vanaf het najaar
KLM heeft gemeld dat men vanaf 1 november 2019 tot januari 2020 een uitvraag voor minderwerk voor een- en tweebanders wil doen. Ook in oktober dit jaar is er ruimte in de planning die het bedrijf graag toewijst om collega’s in staat te stellen vrij te krijgen voor één van de vieringen rondom het 100 jarig bestaan van KLM. Er zijn nog geen nieuwe promotiecursussen gepland, dit kan echter nog wijzigen dus zorg dat je klaar bent als je wilt doorstromen.

Blue Base
De geruchten gingen al een tijdje: na 50 jaar zou KLM haar hoofdkantoor verhuizen van Amstelveen naar Schiphol-Oost. Deze geruchten zijn nu bevestigd en de reden is dat het huidige hoofdkantoor is verouderd en de verbouwing zou zoveel gaan kosten dat een verhuizing logischer is. Er komt een nieuw kantoor naast het Operations Control Center (OCC). Wij hebben daarop nog wel onze zorgen geuit omtrent de bereikbaarheid van onder andere de medische dienst en het flight safety gebouw. Het gaat met zoveel extra mensen natuurlijk bijzonder druk worden op de wegen van en naar Schiphol-Oost. En ook vragen wij ons af of het mogelijk blijft om op Schiphol-Oost nog te parkeren. De Ondernemingsraad heeft eveneens vragen hierover gesteld omdat zij deze zorgen delen. Wij verwachten dat, als de verhuizing een feit is, wij er in parkeergelegenheid en bereikbaarheid niet op achteruit gaan.

KLM sectiebestuur


Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Het gaat om jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en dus jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel.

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA