Toelichting jaarcijfers KLM crisisjaar 2020

19 feb. 2021
Het was geen grote verrassing, de boodschap die financieel directeur Erik Swelheim vandaag tijdens de toelichting voor werknemersorganisaties op de jaarcijfers bracht, maar toch kwamen de cijfers hard aan: 2020 was een dramatisch jaar.  Met een verlies van 7,1 miljard - het hoogste uit haar geschiedenis – heeft de corona pandemie een ongekende impact gehad op de AFKL holding.

Er waren ook wat kleine lichtpuntjes te benoemen: de sterke groei in omzet  in het vrachtvervoer bijvoorbeeld en de snelle reactie van het bedrijf om door onmiddellijk in de kosten in te grijpen de verliezen zo veel mogelijk te beperken. Hierdoor bleef Air France-KLM het in vergelijking met de directe concurrentie net wat beter doen. Toch was het uiteraard geen verhaal om vrolijk van te worden.

De cijfers spraken voor zich: de enorme daling van het aantal vluchtbewegingen en passagiers, de verdubbeling van de schuld ten opzichte van 2019, de sterke reductie van het aantal werknemers door onder andere het niet verlengen van tijdelijke contracten en de VVR. Zagen we de zomer van 2020 nog enig herstel, inmiddels zitten we – mede door de dubbele testverplichting voor passagiers – weer op het dramatische niveau van het begin van de pandemie. Transavia liet in grote lijnen hetzelfde beeld zien.

Netwerk intact
KLM bleef tijdens vrijwel het gehele crisisjaar tot 90% van haar netwerk vliegen, alleen wel een stuk minder frequent. Het aantal vluchten werd gehalveerd, het aantal passagiers was maar een kwart van wat het in 2019 was. Maar doordat het netwerk vrijwel intact bleef kon het vrachtvervoer wel doorgang blijven vinden en mede door de snel stijgende prijzen en de cargo-in-cabin op de Boeing 777 die het bedrijf razendsnel in gang zette kon de afdeling cargo haar inkomsten verdubbelen. Dat was in de woorden van Swelheim echter een ‘doekje voor het bloeden’: de ongekend dramatische cijfers van passage worden hiermee niet goed gemaakt en de situatie is nog altijd zeer ernstig.

Steunpakketten geven verlichting
De cijfers geven een licht vertekend beeld van de werkelijkheid. Zowel de staatssteun als de NOW helpen KLM natuurlijk enorm om de verliezen te beperken en ook afspraken voor uitstel van betaling van bijvoorbeeld belastingen  en geannuleerde tickets dragen daar aan bij. Uiteindelijk zal het bedrijf deze kosten in de toekomst echter alsnog moeten gaan maken. KLM hoopte dit jaar een voorzichtig begin te kunnen maken met het herstel, maar vooralsnog zit dat er door de vele strenge reisbeperkingen en de eerder genoemde dubbele testverplichting voor passagiers niet in. CEO Pieter Elbers, die ook bij deze toelichting aanwezig was, zei vrijwel dagelijks in contact te zijn met de overheid. Hij benadrukte daarbij steeds dat de opgelegde testmaatregelen proportioneel, effectief en praktisch uitvoerbaar moeten zijn, maar in geen van deze kwalificaties slaagt. Hij blijft echter vertrouwen houden dat de luchtvaart zich uiteindelijk zal herstellen en gaf aan daarom ook ruimte te willen houden om op te schalen zodra het kan.

Het plan van de KLM directie om sterker uit deze crisis te komen, met een grotere winstgevendheid maar ook met meer focus op duurzaamheid voor KLM zelf maar ook om draagvlak in de samenleving te behouden blijft overeind. Daarvoor is grootschalige vaccinatie op de kortst mogelijke termijn een dringende voorwaarde.

KLM sectiebestuur  

Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA