T-bidsproces transavia loopt vertraging op

30 aug. 2019
Onlangs hebben we jullie geïnformeerd dat transavia zal starten met het bouwen van een geautomatiseerd indelingssysteem met de huidige WRR. Graag nemen wij jullie nog eens terug naar de start, zo’n anderhalf jaar geleden, om onze afspraken helder in beeld te houden.

In het principeakkoord van 6 september 2017 hebben de VNC en transavia een afspraak gemaakt om te onderzoeken of er door een andere regelset meer invloed op het rooster uitgeoefend kon worden door de cabinemedewerkers.

Speerpunten
Gezamenlijk hebben we vier speerpunten benoemd waar een eventuele nieuwe regelset aan moet voldoen:
  • Kwalitatief betere (gezondere) roosters
  • Eenvoudiger in te programmeren regels
  • Meer grip op het rooster voor cabinemedewerkers
  • Zonder dat dit leidt tot productieverlies.
Het is niet de intentie van partijen om met deze afspraak een productiviteitsverbetering te realiseren. transavia zal ter onderbouwing van onderdeel 4 VNC inzicht geven in de effecten van de aanpassingen op de netto productiviteit (op basis van KPI’s).

Weer terug naar het nu:
Anderhalf jaar geleden is het onderzoek gestart. Al zeker een jaar vragen wij aan transavia om ook eens met de huidige WRR te testen om te zien welke roosters daar uit zouden komen. Het bedrijf heeft al die tijd aangegeven dat het niet één op één ingevoerd kon worden en daarom is het niet getest.
Tijdens het gesprek afgelopen maandag was voor ons de boodschap ook zeer verrassend dat transavia voor aankomend zomerseizoen niet langer handmatig wil gaan indelen en heeft besloten om te starten met het bouwen van een geautomatiseerd systeem met (vooralsnog) de huidige WRR. Ook wij weten niet welke roosters hier uit gaan komen, en zijn dan ook heel benieuwd hoe transavia dit ziet en op welke termijn daar meer informatie over beschikbaar zal zijn.

Onze zorgen
transavia heeft gelopen week een boekje uitgegeven met een concept regelset. Zoals jullie weten, hebben wij onze bedenkingen over een aantal regels die hierin zijn opgenomen, de uitwerking ervan en bovendien missen we een paar beschermingsregels.
Onze zorgen zitten vooral op het vlak deeltijd, het aantal weekenddagen (met name het ééndaagsweekend), het aantal vroeg/laat of laat/vroeg wisselingen in een 28 daagse periode en de lengte van de rust na een lange indeling.

Kom naar onze infosessies en geef jouw mening
Het sectiebestuur organiseert op 10 september (14.00 – 16.00 uur) en 12 september (9.30 – 11.30 uur) leden infosessies op ons kantoor. Wij willen graag met jullie in gesprek om te horen wat jullie van de concept regelset vinden en op welke onderdelen jullie specifieke aandachtspunten zitten. Aanmelden voor deze informatiesessies kan via secretariaat@vnconline.nl.

Wij hopen jullie te zien op één van bovenstaande data te Schiphol Oost, Stationsplein 406. Mocht je verhinderd zijn, stuur dan jouw punten naar sectiebestuur.transavia@vnconline.nl.

Sectiebestuur transavia

Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Het gaat om jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en dus jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel.

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA