• home
  • Actueel
  • Staatsteun KLM met heftige personele offers als voorwaarden

Staatsteun KLM met heftige personele offers als voorwaarden

26 jun. 2020
Vandaag heeft de overheid bekendgemaakt dat de staat KLM steunt met een directe lening van €1 miljard en een garantiestelling voor bankleningen van € 2,4 miljard. Het gaat niet om giften maar om leningen (tegen forse rentetarieven tot wel 8%) die moeten worden terugbetaald. Daarnaast zijn er heftige eisen voor al het personeel aan verbonden die het kabinet samen met KLM heeft uitonderhandeld.

Het gaat onder meer over 15% reductie op ‘beïnvloedbare kosten’ en tenminste 20% bezuinigen op salarissen vanaf drie keer modaal.

Loonoffers vanaf modaal
Het loonoffer blijft echter niet beperkt tot de eerder door de overheid genoemde sterkste schouders, maar zal nu ook de middeninkomens raken: het treft al het personeel dat (net) modaal (€ 36.500 bruto jaarsalaris inclusief 13e maand, WDR en vakantiegeld) verdient. Om hoeveel procent het bij cabineleden zou gaan, is nog onduidelijk omdat het zou verlopen langs zogeheten lineair oplopende staffels die beginnen bij modaal en oplopen naar 20% van de topinkomens.

Harde klappen
Kortweg betekent dit dat cabinepersoneel aan twee kanten harde klappen zou kunnen krijgen als de Tweede Kamer hier aanstaande dinsdag mee akkoord gaat. De ‘beïnvloedbare kosten’ kunnen bij het cabinekorps namelijk niet anders dan uit de arbeidsvoorwaarden worden gehaald. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij het kantoordomein waar bezuinigingen op beïnvloedbare kosten plat gezegd ook kunnen komen uit het inkrimpen van kantoren, voorraden, leaseauto’s en inhuur van externe adviseurs en andere reductie in overheadkosten zonder dat er perse op de arbeidsvoorwaarden wordt ingeleverd.

Anders dan de bankencrisis
We zijn onaangenaam verrast over deze personele eisen die de overheid samen met KLM heeft gehangen aan de leningen en garantiestellingen. Het is niet zo dat we steun krijgen omdat we zomaar ineens niet goed meer draaien als bedrijf: we waren een winstgevende onderneming en niemand van het personeel kan helpen dat de luchtvaartsector zo snoeihard door de coronacrisis wordt getroffen. Bij de bankencrisis - die door de banken zelf werd veroorzaakt - vroeg de overheid destijds in ruil voor een veelvoud aan steun dan die nu aan KLM wordt gegeven geen arbeidsvoorwaardelijke offers van Jan Modaal, slechts bonussen voor de top werden niet uitgekeerd en daar hield het mee op.

Disbalans
Onder het mom van het is geld van de belastingbetaler moet er nu hard worden ingegrepen op arbeidsvoorwaarden onder druk van sommige politieke partijen. 33.000 KLM’ers zijn ook belasting- en sociale premiebetalers en spekken hun hele carrières lang de belastingpot met hun afdracht. Wij staan achter het gegeven dat er uiterst zorgvuldig met gemeenschapsgeld moet worden omgegaan maar hier ontstaat door deze voorwaarden wel een hele grote disbalans ten opzichte van eerdere steun- en reddingsoperaties.

De VNC gaat zich verder beraden wat dit voor de cao, lees salaris en andere arbeidsvoorwaarden, zou kunnen betekenen. Rond eind juli zal KLM met alle vakbonden hierover in gesprek willen gaan vernamen we vandaag uit de webcast van CEO Elbers.

De hoogste prioriteit ligt nu nog bij het zoveel als mogelijk voorkomen van gedwongen ontslag waar we gisteren met KLM al over hebben gesproken.

KLM sectiebestuur

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA