Q&A transavia

29 mei 2020
We krijgen vragen van leden over bijvoorbeeld vluchtuitvoering en coronamaatregelen. We hebben de meest gestelde vragen voorzien van antwoorden en deze gebundeld in de bijgaande Q&A.

Uiteraard zullen er gedurende de opstart nog zaken naar voren komen die nog niet omschreven staan. Mocht je tegen zaken aanlopen, neem dan contact op met je Unitcoach en als je dan nog vragen hebt kun je natuurlijk altijd bij ons terecht.

Angela Visser & Antonie Kloots
Sectiebestuur transavia


VNC Q&A transavia



Uitvoering vlucht


Q Risicogroepen; wie vallen daaronder? Leeftijdsgroep?
A Onder de risicogroepen worden de personen boven 70 jaar en de medische risico groepen gezien. transavia wil in gesprek met de collega’s die vanwege redenen niet kunnen vliegen, het zal dan gaan over een andere, tijdelijke functie en uitvoering van werkzaamheden.

Q Op vrijwillige basis?
A De vluchten zullen bij iedereen verdeeld worden ingedeeld op het rooster, dit is niet op vrijwillige basis.

Q Krijgen we de ‘nieuwe’ huisregels op papier in de talen die crew niet gangbaar spreekt ?
A Op de menukaart komen in het Nederlands en Engels de regels aan boord te staan die vooraf overigens ook al met de passagiers gedeeld zijn via mail en via de website. De VNC heeft aangegeven dat juist Spaans of Italiaans handig zou zijn en transavia zal kijken of zij hiervoor mogelijkheden ziet.

Q Taxiritten, hoe gaan deze eruit zien?
A Connexxion houdt zich aan de regels van de RIVM. transavia heeft bovendien gevraagd om taxibusjes in te zetten met 3 banken achter elkaar. De verplichting vanuit transavia is dat er ook gedurende de taxiritten een mondkapje gedragen moet worden. Tot slot zal transavia alles doen om het aantal taxiritten te beperken.

Q Bij AED een beschermbril voor bij reanimatie?
A De procedure rondom reanimeren is al aangepast waarbij mond op mond beademing is geschrapt. transavia volgt de nationale raad van reanimatie en op dit moment zullen er geen andere aanpassingen worden gedaan.

Q Beschermende kleding over uniform?
A Er zal een container aan boord komen met handschoenen, mondkapjes, desinfectiemiddel, schoonmaakmiddel, doekjes etc. Er zullen geen mondmaskers of overalls aan boord worden beladen.

Crew


Q Wanneer moet de crew het mondkapje op? Tijdens instappen? Demo?
A Het mondkapje moet op vanaf het moment dat men aan boord komt. Passagiers mogen ook alleen maar aan boord als zij een mondkapje op hebben, hebben zij dat niet, dan mogen ze niet aan boord. Crew dient het mondkapje dus ten allen tijden te dragen, ook tijdens instappen, demo etc.

Q Demo aangepaste speech? Bij zuurstofmasker bijvoorbeeld, eerst mondkapje af, voor het opzetten van zuurstofmasker.
A Er zal een aangepaste demospeech komen. De purser doet de speeches uit het zicht van de passagiers en zonder mondkapje.

Q Mag er ook een beschermbril worden gedragen? Zoals bij de UPK.
A Er zal geen beschermbril aan boord komen voor crew.

Q Moet bij cockpitbezoek ook een mondkapje gedragen worden?
A bij voorkeur wel, echter het contact met cockpit crew zal zo veel mogelijk door één persoon gebeuren, daardoor wordt de stroom zo min mogelijk beperkt.

Mondkapjes


Q Instructies gebruik mondkapjes,: bijvoorbeeld vernieuwen na eten/drinken?
A per crewlid krijgt men een aantal mondkapjes beschikbaar, per vlucht. Het hoe/wat over het gebruik zal nog worden toegelicht. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan alle documenten.

Q Hoeveel reserve kapjes mee?
A Er wordt een box beladen in beide pantry’s met extra artikelen, waaronder de mondkapjes.

Q Moet crew optreden als handhaver van de coronamaatregelen?
A Passagiers zijn op de hoogte van de regels als zij gaan vliegen. Op het moment dat passagiers zich niet houden aan de regels, worden ze gewaarschuwd en als “unruly” worden benaderd, waarbij er dus consequenties zijn voor de betreffende passagier.

Q Vanaf welke leeftijd moet het mondkapje gedragen worden?
transavia stelt het dragen van een mondkapje verplicht volgens de richtlijnen van het RIVM. Kinderen vanaf 13 jaar en volwassenen dienen een mondkapje te dragen gedurende het vluchtproces.

Pax


Q Worden passagiers vooraf getemperatuurd ?
A Passagiers worden niet getemperatuurd voor aanvang van de vlucht.

Q Hoe lang mag het mondkapje van de passagiers afblijven tijdens de service?
A Zo kort mogelijk.

Q Is er een gesprek ingepland met de afhandelaars over instructies voor passagiers?
A Alle afhandelaars worden op de hoogte gesteld van de voorwaarden aan het toestaan van passagiers aan boord.

Service


Q is de service aangepast en zo ja in welke vorm? Assortiment, open bar, in het gangpad? Wie is in charge, purser?
Het assortiment is sterk gereduceerd, waarbij er geen vers producten zijn beladen. Dit alles om contacten in de cabine tot een minimum te beperken. Betalingen zijn cashless en kunnen contactloos worden gedaan tot €50 (dit is opgehoogd).
   
Q Afval ophalen
A Passagiers krijgen een extra afvalzak in de stoelzak en er komt op alle buitenstations schoonmaak voor toilet, tafels en passagiersstoelen.

Q Wordt er eten/drinken op de stoel van de passagiers voorzien?
A Nee, maar passagiers krijgen een menukaart waar zij kunnen aankruisen wat zij als bestelling willen. Dan kan het eventueel in de pantry worden klaargemaakt of in het tasje worden gestopt om aan de passagier te geven.


Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!

Word nu ook lid

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA