Q&A CORONA KLM

26 mrt. 2020
Dankzij onze secretariaat collega’s, servicedeskmedewerkers en andere trouwe actieve leden die uithelpen, proberen we jullie zo veel en zo snel mogelijk een luisterend oor te bieden en antwoord te geven op jullie vragen.

Bij deze een eerste selectie van de meest gestelde vragen aan de VNC voorzien van antwoorden.  

Q: Ik wil graag werken maar maak mij zorgen over mijn veiligheid aan boord.
A: De insteek van de VNC bij de werkgever is om de 1,5 meter afstand te kunnen houden desnoods door minder pax aan boord toe te staan en/of het niet langer verstrekken van maaltijd/drinkservice of op een andere manier (food & beverage in één tasje voor instap op de stoelen leggen). Er is hier nog geen overeenkomst over maar er wordt door KLM wel aan gewerkt. Met ingang van de zomerdienst op 29 maart zullen de vliegtuigen sowieso leger zijn, het merendeel van pax is inmiddels teruggekeerd en de operatie gaat terug naar 10%. Op de luchthaven worden mensen gescreend op klachten en zieke passagiers mogen niet aan boord.
Over opstuur in de WBC is al overeenkomst en gezien de terugloop van pax willen wij dit ook gecontinueerd zien in de zomerdienst! Daarnaast is aan boord de service geminimaliseerd en kan het kader hier eigen invulling aangeven. Er is extra aandacht voor het afstand houden bij de gate en het in- en uitstapproces. Het eigen toilet voor crew; het niet aannemen van boardingpasses; niet meer werven van frequent flyers en niet uitvoeren van de PR-ronde; de mondkapjes; handschoenen en desinfectgel is jullie wel bekend.  

Q: Wat zijn mijn rechten en plichten als kader tegenover mijn bemanning met betrekking tot het uitvoeren van de aangepaste werkmethodiek?
A: Het kader bepaalt uiteindelijk de service aan boord en de aangepaste werkmethodieken zijn richtlijnen.

Q: Ik voel me angstig en wil liever niet vliegen, ben ik verplicht toch te werken?
A: Als je angst om te vliegen onder de huidige omstandigheden te groot is, moet er begrip zijn. We horen in de praktijk dat er MCC’s zijn die aandringen op het nemen van non-actief; onbetaald verlof; zorg- en/of ouderschapsverlof maar dit is niet de juiste oplossing dus hier mag je NEE tegen zeggen! Hoe moet het wel? Meldt je bezwaar minimaal 2 dagen van tevoren bij je MCC en KLM Inflight Services heeft ons op het hart gedrukt dat zij bereikbaar zijn en een passende oplossing bieden.

Q: Mijn vlucht is geannuleerd en ik krijg vier dagen RT. Mag dit?
A: Nee, dit mag niet. Bij annuleringen kan Crew Control drie RT dagen inzetten (in week 1 en 2) en vervolgens wordt NI (Niet Indeelbaar) ingedeeld tot de volgende indeling. De NI kan worden ingevuld door RD, RV of NIZ.

Q: Ik wil mijn ICA vlucht liever op en neer doen om landelijke Corona restricties of lock downs te vermijden.
A: Dat is vooralsnog nauwelijks mogelijk vanwege maximale wettelijke werktijden. Op aandringen van de VNC is het bedrijf nu de duur van de stops aan het terugbrengen (liefst max 24 uur) en airport hotels aan het regelen.
 
Q: Ik wil liever geen lange stops meer, wordt hier rekening mee gehouden?
A: Op zoveel mogelijk bestemmingen gaan we in airport hotels slippen. Dit gaat per vandaag in voor JFK. Vanaf maandag 30 maart is de zomerdienst en die bestaat dan grotendeels uit kist-crew vluchten: het vliegtuig blijft op bestemming bij de bemanning. De bemanning zal de volgende dag met hetzelfde vliegtuig weer naar huis vliegen, met dus een korte stop op de bestemming. Waar de stop zo kort is dat niet aan de cao-regels voldaan kan worden qua bv rust, zullen motiveringen* met de cabinebonden plaatsvinden. Van de 24 ICA bestemmingen die nog aangevlogen worden, zijn er 21 als kist-crew gepland en 4 met een reguliere omloop. De lengte van de slip is bij deze laatste 4 bij 3 bestemmingen langer dan bij de kist-crew vluchten (de 4e vlucht is een dagelijkse JFK met een stop van 24 uur). Bij deze 3 bestemmingen wordt per bestemming bekeken of dit acceptabel is, afhankelijk van de situatie ter plekke en alle geldende restricties.

* KLM heeft toestemming van cabinebonden nodig als zij een vlucht wil uitvoeren die qua werk- en rusttijden (door verstoringen) buiten onze cao valt. Indien we vluchten motiveren, onderhandelen wij over gepaste compensatie voor de cabinebemanning middels vrije dagen.

Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA