• home
  • Actueel
  • KLM stemt in met minimaliseren contactmomenten op vluchten vanuit Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zuid Afrika

KLM stemt in met minimaliseren contactmomenten op vluchten vanuit Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zuid Afrika

16 jan. 2021
Na het dringend verzoek van beide cabinebonden en Groepscommissie 31 om het aantal contactmomenten - en daarmee de service - op vluchten te verminderen, geeft KLM daar gehoor aan. Het gaat om vluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zuid Afrika. Aanleiding was het verspreidingsrisico van de gemuteerde Engelse coronavariant en de toenemende ongerustheid onder het cabinekorps daarover.

KLM (h)erkent deze signalen en zal, na constructief overleg hierover, op vluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland) en Ierland de service afschalen. In eerste instantie gelden de afspraken voor de periode tot 22 januari omdat de ontwikkelingen rondom het (gemuteerde) virus voortdurend veranderen. Wij overleggen wekelijks met KLM over de voortgang en eventuele bijstellingen. De exacte aanpassingen zullen in de route-instructies van de betreffende vluchten worden weergegeven. Eerder op de dag had KLM al besloten om de bemanningen niet meer te laten overnachten in betreffende bestemmingen.

Service aanpassingen Verenigd Koninkrijk en Ierland
In het algemeen houdt het in dat de cabinecrew een food bag in de stoelzakken voorziet en de drinkservice wordt vervangen door watercups of orange juice. Uitzondering geldt voor de C-class op de medium vluchten waar de EBC box door crew dient te worden uitgedeeld. De waste-rondes komen ook te vervallen, hiervoor wordt een PAS-tekst geregeld waarin passagiers wordt verzocht hun afval mee van boord te nemen. Zo hebben cabinecollega’s op vluchten ex-VK en Ierland nauwelijks nog in-flight contactmomenten met de passagiers.

Service aanpassingen Zuid Afrika
Op vluchten vanuit Zuid Afrika (pax vluchten via DAR en cargo vluchten via NBO waar wordt geslipt) wordt in de C-class de welcome drink geschrapt. Crew mag een flesje water samen met de Amenity kit en de menukaart op de stoelen klaarleggen. Verder komt er een 1-staps WBC maaltijd/ontbijt en een sandwich met traydrinks. In de M-class geldt dat crew een Welcome service in de stoelzakken voorziet en er een snack + drinkservice wordt gedaan. Na de start vanuit DAR/NBO is er een food bag + drinkservice en voor de landing een ontbijt tray (geen keuze).
Deze service aanpassingen zijn vanaf aanstaande maandag van kracht.

Ook is er akkoord gegeven op het, voor alle bovengenoemde bestemmingen, reserveren door cabinepersoneel van een‘ crew only toilet’.

Borging check op PCR-testen
De verplichte PCR- en antigeen sneltest (laatstgenoemde is ingegaan sinds vrijdag 15 januari 00.01 uur) gelden voor de eerder benoemde vluchten. Op stations in het VK en Ierland waar het nog niet lukt om een antigeentest in te regelen, zullen we niet vliegen. KLM gaf aan dat een maximale borging van de checks op negatieve PCR- en antigeentesten op buitenstations geldt. Deze worden namelijk niet alleen aan de gate bij vertrek vanuit UK, Ierland en ZA gecontroleerd maar ook na aankomst op Schiphol. De resultaten van de PCR-testen tot nu toe laten volgens KLM een minimale afwijking van 0,2% zien. In deze gevallen bleek de documentatie (achteraf) niet te voldoen. Deze uitslag is gebleken uit rapportages van de Nederlandse overheid, die bij aankomst in Nederland een 100% controle uitvoert op binnenkomende passagiers, aldus KLM.

Tot slot zullen we over de algehele service, dus netwerk breed, met KLM in gesprek gaan en afwegen of daar eveneens aanpassingen nodig of gewenst zijn ten aanzien van de ontwikkelingen van het gemuteerde coronavirus.

We houden jullie op de hoogte!

KLM sectiebestuur

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA