• home
  • Actueel
  • KLM service aan boord wordt aangepast vanwege huidige situatie corona

KLM service aan boord wordt aangepast vanwege huidige situatie corona

22 dec. 2021
De VNC maakt zich hard voor de gezondheid en veiligheid van cabinecollega’s! We delen en begrijpen dan ook volledig jullie zorgen en frustraties omtrent de huidige service in de actuele corona situatie. Met veel dank aan het blijven volharden van onze Groepscommissie-collega’s in de gesprekken met KLM, is het terechte verlangen om de service af te schalen dan toch gerealiseerd.   

De onrust in het korps is terecht en de reden glashelder als je onderstaande bij elkaar optelt:
► de zeer besmettelijke omikron variant die wereldwijd rond gaat;
► de naar aanleiding hiervan recente lockdown in Nederland;
► de zorgen van (internationale) overheden;  
► de aangescherpte beschermingsmaatregelen mondiaal;
► de beperkte bescherming met huidige vaccinaties;
► de in ons land nog achterblijvende mogelijkheid tot een vrijwillige booster;
► en last but not least: de behoorlijk, zo niet volledig, volle vliegtuigen waarin we werken en geen anderhalve meter afstand kunnen houden en waarbij we helaas regelmatig als ‘mondkapjespolitie’ moeten optreden.

Afschalen service
De GC collega’s (met op de achtergrond de steun van de cabinebonden) hebben bij KLM heel erg aangedrongen om mee te gaan in hun voorstellen aangaande het afschalen van de service, dus de contactmomenten aan boord. Na keer op keer de noodzaak stevig te beargumenteren, heeft de GC uiteindelijk voor elkaar dat KLM hun voorstellen overneemt en dus de signalen vanuit het korps serieus neemt.
Op korte termijn en voorlopig tot 14 januari 2022, dus voor zolang de volledige lockdown in Nederland duurt, zal KLM onder andere de volgende aanpassingen doorvoeren:
ICA-M:
  • maaltijd aanbieden zonder keuze;
  • appeltaartje mee met de maaltijd (niet op galleyblad);
  • koffie/thee service na de maaltijden vervalt.
WBC:
  • Geen welkom- en drinkservice met garnituur;
  • menukaart, flesje water, sanitising towel en zakje nootjes op de stoelen;
  • Delftsblauw huisje zonder keuze (in plastic zakje) aanbieden.
Algemeen:
- PAS en IFE text message actief gebruiken om passagier te instrueren inzake opzetten mondkapjes.

Houdt voor de volledige instructies de KLM communicatie in de gaten!

Wij hopen dat de gezamenlijke inzet van onze GC collega’s voor dit resultaat jullie enigszins helpt in het creëren van een veiligere werksituatie aan boord!

Hartelijke groet, Ivo Kruse Koster, Marije Kroese, Carolina Bouwer, Ingrid Brama, Roberto Tunzi, Chris van Elswijk, KLM sectiebestuurders

Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA