• home
  • Actueel
  • KLM directie geeft toelichting op herkapitalisatie Air France-KLM

KLM directie geeft toelichting op herkapitalisatie Air France-KLM

7 apr. 2021
Vanochtend heeft de KLM directie via diverse kanalen toelichting gegeven op het nieuws dat gisteren bekend werd over de herkapitalisatie van Air France -KLM. In een online presentatie aan vertegenwoordigers van de vakbonden en andere overlegpartners gaf financieel directeur Erik Swelheim achtergrondinformatie over de herkapitalisatieplannen en de eventuele gevolgen daarvan voor KLM. CEO Pieter Elbers kwam met een videoboodschap over dit onderwerp voor al het personeel. Beiden stelden dat de situatie waarin KLM zit nog altijd zeer ernstig is, maar benadrukten hun geloof in de toekomst van de luchtvaart en de rol van KLM daarin.

Herkapitalisatie van de AF-KL groep
Gisteren werd bekend dat de AF-KL groep met een herkapitalisatie zal komen. Dat betekent in feite niks anders dan dat er nieuw kapitaal ofwel cash beschikbaar komt voor een bedrijf. AFKL doet dat op twee manieren:

1)
Door een aandelen-emissie, dat wil zeggen extra aandelen beschikbaar stellen ter waarde van 1 miljard.
Die aandelen worden in eerste instantie aangeboden aan de 4 grootaandeelhouders van AFKL:  De Franse staat, De Nederlandse staat, Delta Airlines en China Eastern Airlines.  Frankrijk en China Eastern hebben aangegeven extra aandelen te zullen nemen, Delta airlines en de Nederlandse staat hebben beiden verklaard dit niet te kunnen of te willen.
2)
De staatslening van Frankrijk aan Air France wordt omgezet in een zogenaamde hybride lening, zonder
looptijd en zonder direct rente te hoeven afdragen. Uiteindelijk moet de lening wel worden afgelost, maar in de eerste instantie zorgt deze maatregel voor direct beschikbare financiële middelen.
     
Deze beide maatregelen zorgen voor de broodnodige verbetering van de kredietwaardigheid en cashpositie van het bedrijf, maar er zijn op Europees niveau wel voorwaarden verbonden aan deze vorm van staatssteun. De Europese Commissie (EC) stelt een aantal beperkingen aan nationale carriers die financieel gesteund worden door hun lokale overheden, waaronder een verbod op uitkering van dividend en bonussen voor het management. De belangrijkste en meest ingrijpende voorwaarde is echter slotbeperking, dat wil zeggen het ter beschikking stellen van start- en landingsrechten (slots) op luchthavens die ‘vol’ zitten en dus geen slots meer ter beschikking hebben. De prijs die AF ‘betaalt’ voor toestemming voor de herkapitalisatie is 18 slots op de luchthaven Orly. Eerder werden er door Lufthansa in een soortgelijke situatie al slots ter beschikking gesteld op Frankfurt en München.

Inzet van de Nederlandse staat
De Nederlandse overheid, aandeelhouder van AFKL, heeft inmiddels verklaard geen gebruik te willen maken van het vrijkomen van extra aandelen AFKL. Zij constateert dat de kapitaalbehoefte van KLM minder is dan die van Air France en ziet dus ook minder urgentie voor extra steun in die vorm. Daarnaast zijn de verkiezingen net achter de rug en is nog niet duidelijk welke partijen gezamenlijk een nieuwe regering zullen vormen. Er is derhalve op dit moment onvoldoende draagvlak om extra te investeren in de holding en daarmee KLM. De overheid is bereid de zogenaamde verwatering (minder zeggenschap in de holding door procentueel minder aandelen) te accepteren.

De onderhandelingen met Brussel gaan echter wel door: Nederland blijft zich - naast de belangrijke financiële steun in de vorm van (garantstelling voor) leningen, NOW en uitstel van loonbelasting – ook op Europees niveau inzetten voor KLM, onder meer door te onderhandelen over het aantal slots dat op Schiphol ingeleverd zou moeten worden in geval er wordt gekozen voor het omzetten van de staatslening naar een hybride vorm zoals in Frankrijk. KLM heeft aangegeven graag ook een deel van haar leningen op een soortgelijke manier te willen aanpassen en steeds te blijven zoeken naar andere mogelijkheden om haar financiële positie te versterken.

KLM sectiebestuur

Cabine-collega maar (nog) geen VNC lid? Wij onderhandelen voor jou over jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden dus jouw toekomst. Geef jezelf en alle leden uit het cabinekorps ondersteuning en word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Hoe meer leden, des te sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel. De VNC is samen sterk met de kracht van de gezamenlijkheid en oog voor het individu!

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA