KLM Cabineoverleg 31 januari 2019

1 feb. 2019
Gisteren heeft op het hoofdkantoor te Amstelveen het maandelijks cabineoverleg tussen KLM en de VNC weer plaatsgevonden. Aan bod kwamen o.a. de status van de XFA/XCM regeling, de uitfasering van de 747, het gebruik van wet- en drylease door KLM en uiteraard het vaste onderdeel bij elk cabineoverleg: de planningstand. KLM sloot de bijeenkomst af met een presentatie over de de status van de acties die genomen zijn op de uitkomst van het Medewerkers Tevredenheids Onderzoek van 2017.

XFA/XCM – ongelijke behandeling
Bij het vorige cabineoverleg van eind November 2018 stelde de VNC een ultimatum aan KLM voor wat betreft het gelijkstellen van de XFA- en XCM-regeling. De regels omtrent het gratis meevliegen in de cockpit voor collega’s die in het buitenland wonen zijn namelijk niet hetzelfde voor beide groepen en dat is al geruime tijd een doorn in het oog van de VNC. Het ultimatum gaf echter niet het gewenste resultaat: er is nog altijd geen enkel zicht op beweging op dit punt aan de zijde van KLM. De VNC liet daarop weten de zaak nu voor de rechter te willen brengen en beroept zich daarbij op de wet gelijke behandeling.

Uitfasering Boeing 747
De ‘Queen of the Skies’ zal langzaam maar zeker van het KLM-toneel verdwijnen (*uw verslaggever pinkt traantje weg*). Er is dus ook steeds minder cabinepersoneel nodig dat gequalificeerd is voor de B747. KLM gaf aan om te beginnen nevenfunctionarissen en SP’s die indelingsrestricties hebben niet langer ‘current’ te houden voor de 747. Afhankelijk van de snelheid van de uitfasering zullen daarna andere groepen volgen.
Naar aanleiding van het nieuws dat KLM nu toch bezig is een oplossing te zoeken voor de IFE-problemen kwam vanuit de VNC de vraag of men daadwerkelijk van plan is om langer met deze machine door te vliegen. Dat gerucht gaat namelijk ook over de A330 en dat heeft uiteraard gevolgen voor de werk(druk)beleving van het cabinepersoneel. De KLM-delegatie zal dit navragen en komt hier op terug.

Wet & Dry Lease
Met enige regelmaat zet KLM op een aantal routes van het Europese netwerk een machine van een andere maatschappij in (met name transavia). Soms gebeurt dat mét bijbehorend personeel (wetlease) en soms wordt alleen de machine gehuurd en vliegt deze rond met KLM cabine- en/of cockpitpersoneel (drylease). Dit komt zowel op KLM- als KLC-bestemmingen voor. De VNC wil graag een overzicht van de wetleases met daarbij duidelijk aangegeven welke vervangen vluchten van KLM dan wel KLC zijn. Dit raakt namelijk de cao waarin behoud van werkgelegenheid een belangrijke afspraak is.

Planningstand
KLM blijft de komende tijd volop opleiden, zowel in basis- als promotiecursussen. Zo worden er in de eerste zes maanden van dit jaar 224 nieuwe CA’s verwacht, stromen er 28 ex-KLC-ers door naar KLM, 240 collega’s gaan van één naar twee strepen op het uniform en worden er 48 Pursers en 24 SP’s opgeleid.
Oorzakelijke factoren bij deze tsunami van in- en doorstroom zijn o.a.de Vrijwillige Vertrek Regeling (VVR) en uitbreiding van het Anytime For You concept waardoor meer tweebanders nodig zijn. KLC heeft in verhouding een gering aantal CA’s beschikbaar gesteld voor doorstroom. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de densificatie op de Embraer, waardoor meer (ervaren) CA’s voor KLC zelf behouden moeten blijven.

Presentatie opvolging MTO
In 2017 werd op aandringen van de VNC een Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) gehouden onder het KLM cabinepersoneel. De uitkomst was vooral op gebied van ‘vertrouwen in hoger management’ en ‘werkdrukbeleving’ ronduit bedroevend te noemen; er was duidelijk werk aan de winkel voor KLM om deze zaken te herstellen en verbeteren. Deze presentatie gaf een overzicht van maatregelen die zijn genomen om dit te bewerkstelligen.

Zo wordt het corps meer en duidelijker meegenomen in veranderingen van bijvoorbeeld product met daarbij de focus op uitlegbaarheid, de verwachting van de crew en meer aandacht voor achtergrond en context. Middelen die daarbij worden gebruikt zijn de ICA-M app, News-app en Yammer. De implementatie van de loopbaanscan werd als voorbeeld gegeven om CA’s meer inzicht te geven in kansen en talenten.

Om de vinger aan de pols te kunnen houden voor wat betreft een concreet resultaat van deze maatregelen gaf KLM aan vaker, en wellicht op een andere manier, een MTO te willen uitzetten onder het cabinepersoneel. En in de tussentijd kun je je opmerkingen te allen tijde door middel van een IFR blijven melden: ook deze worden volgens KLM eenvoudiger en toegankelijker gemaakt.

Sectiebestuur KLM


Lees je als cabine-collega mee maar ben je (nog) geen VNC lid? Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480. Zo doe je echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan in de vertegenwoordiging van de belangen van het cabinepersoneel.

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA