Lid worden
Werk je als cabinepersoneel voor een Nederlandse luchtvaartmaatschappij? Dan kun je lid worden van de VNC. Vul het formulier in op deze website en het wordt meteen geregeld. De contributie bedraagt 0,75% van je bruto maandsalaris.

Als lid profiteer je niet alleen van collectieve en individuele belangenbehartiging, maar ook van aantrekkelijke extra's die het vliegende leven makkelijker maken. Als lid krijg jij onder meer:
- het VNC Magazine, als lijfblad-on-the-job;
- services op het gebied van belasting, arbeidsrecht en verzekeringen;
- de servicedesk voor al je vragen en meldingen;
- een sollicitatietraining voor wie een sprong kan maken in zijn of haar carrière;
- korting bij geselecteerde aanbieder van autoabonnementen.




Als categorale bond zijn we gespecialiseerd in de belangenbehartiging van cabinepersoneel. De bestuursleden zijn zelf ook cabinecollega’s en weten daardoor als de beste wat het vliegende vak inhoudt. Bovendien worden zij bijgestaan door professionele onderhandelaars en andere professionals als advocaten en notarissen.

De VNC is verreweg de grootste vereniging van cabinepersoneel en heeft ruim 70 jaar ervaring. Hoe meer leden, des te sterker we staan. Help jij ons mee de volgende mijlpaal te bereiken?

Belangen- behartiging

belangen-behartiging.png

De VNC sluit namens de leden een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) af met KLM, KLM Cityhopper en transavia.

Belasting - service

belasting.png

Elk jaar verandert er wel weer iets in ons belastingstelsel.

Magazine / nieuwsbrief

magazine.png

Maar liefst 10 keer per jaar ontvang je als lid het eigen VNC Magazine, boordevol interessante achtergronden, leuke weetjes, acties en herkenbare verhalen van collega's.

Servicesdesk

Servicedesk.png

We geven je graag direct antwoord op werkgerelateerde vragen. Denk aan kwesties rondom de CAO en WRR. 

Sollicitatie-training

solliciatatie.png

Heb je zicht op promotie bij KLM of sta je op het punt om door te stromen van KLC naar KLM? Schroef je sollicitatievaardigheden op met onze training. 

Auto- abonnement

auto-abonnement.png

Het is voor cabinepersoneel belangrijk om op tijd te melden voor een vlucht.

  • Belangen behartiging
  • Belasting service
  • Magazine / nieuwsbrief
  • Servicesdesk
  • Sollicitatietraining
  • Auto abonnement
  • De VNC sluit namens de leden een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) af met KLM, KLM Cityhopper en transavia. De cao bevat jouw rechten en plichten als cabinelid. Een exemplaar van de cao die in jouw bedrijf geldt, is opvraagbaar bij de afdeling personeelszaken. Heb je vragen over de cao dan kun je bij ons terecht voor een uitleg. Daarnaast zijn de sectiebesturen druk bezig om jouw belangen te behartigen op andere vlakken, onder meer in reguliere overleggen met de werkgevers.

    De VNC is er voor, door en met de leden. Daarom heb je als VNC-lid het laatste woord. Over elke verandering binnen de VNC moet worden gestemd tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV). Over arbeidsvoorwaardelijke veranderingen wordt in de secties zelf gestemd tijdens de leden(raads)vergaderingen.

    Individueel
    Naast collectieve belangenbehartiging is de VNC er ook voor de verdediging van individuele belangen. Leden kunnen een beroep doen op deskundige bijstand van bestuursleden en professionele  hulp bij problemen en conflicten met hun werkgever, zoals schorsing, ontslag op staande voet of andere geschillen.  VNC-bestuurders en/of juridische experts helpen je in het proces, eventueel tot in de rechtbank.

    Juridische service
    Als lid krijg je deskundige hulp bij problemen met je werkgever. Je kunt hiervoor - in dringende gevallen zelfs 24 uur per dag, zeven dagen per week - de VNC bellen (020-5020480). Bij een eventuele gerechtelijke procedure roept de VNC juridische medewerking in van advocaten. Ben je persoonlijk verwikkeld in een huurconflict, consumenten-, privacy- of echtscheidingszaak, neem ook dan contact op met de VNC. Onze juristen geven je gratis (eenmalig) een advies.

    Voel je sterk en veilig met de professionele dienstverlening van de VNC!

  • Elk jaar verandert er wel weer iets in ons belastingstelsel. Met je drukke vliegende bestaan heb je nauwelijks tijd en wellicht geen zin om dat helemaal op de voet te volgen. Laat je daarom gratis adviseren door onze deskundige belastingconsulent: Gerard Reezigt-Hazes. Hij ondersteunt bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting en het organiseren van de voorlopige teruggave. Daarnaast kun je een afspraak maken voor het bespreken of aanvragen van:

    -    zorg- en huurtoeslag;
    -    aan- en verkoop van een huis;
    -    kinderopvangtoeslag;
    -    andere financiële zaken.

    Een adviesgesprek duurt ongeveer drie kwartier. Neem contact op met het VNC-secretariaat (020-5020480) en wij plannen de afspraak voor je in.

    Aangifte inkomstenbelasting
    Heb je een afspraak gemaakt om de inkomstenbelasting door te nemen? Dan ontvang je per mail een checklist, met daarin precies de informatie die je mee moet brengen.

    DigiD
    Om elektronisch aangifte te doen heb je een DigiD nodig. Heb je nog geen DigiD-inlogcode? Vraag dit dan tijdig aan via www.digid.nl/aanvragen.

    Let op!
    Bel op tijd voor een consult. Veel leden maken gebruik van onze belastingservice. Kun je onverhoopt niet komen? Geef dit zo spoedig mogelijk telefonisch door aan het VNC-secretariaat of spreek (buiten kantooruren) een boodschap in op het antwoordapparaat.

    Eigen verantwoordelijkheid
    Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je belastingopgave. Mocht de Belastingdienst vragen stellen of wil je beroep instellen tegen een naheffing? Dan ben je ook daarvoor zelf verantwoordelijk.

    Uitstel?
    Ben je niet in staat je aangifte vóór de verplichte inleverdatum in te vullen? Vraag dan telefonisch uitstel aan bij de Belastingdienst (0800-0543). Houd je burgerservicenummer bij de hand. Je hoeft overigens geen reden op te geven voor het uitstel.

  • Maar liefst 10 keer per jaar ontvang je als lid het eigen VNC Magazine, boordevol interessante achtergronden, leuke weetjes, acties en herkenbare verhalen van collega's. Het VNC Magazine weerspiegelt alle aspecten van het vliegende leven. Met natuurlijk de bijzondere en mooie kanten van het vak; maar ook de stevigere kost, zoals arbeidsvoorwaarden, pensioenen en wetgeving. Door het handzame formaat neem je het blad overal mee naartoe. Voor leden is de inhoud online leesbaar nadat je bent ingelogd.

    Redactie
    De redactie van VNC Magazine staat open voor tekst- en fotobijdragen, tips en ideeën:
    • per mail op redactie@vnconline.nl
    • per post: Redactie Magazine, Stationsplein 406, 1117 CL Schiphol-Oost.
    • in de VNC-brievenbus op het bemanningencentrum

    Adverteren
    Een advertentie plaatsen in VNC Magazine kan via Bureau van Vliet in Zandvoort: 023-5714745, of zandvoort@bureauvanvliet.com 

  • We geven je graag direct antwoord op werkgerelateerde vragen. Denk aan kwesties rondom de CAO en WRR. Telefonisch advies is gratis en op maat, vanuit de jarenlange expertise van onze medewerkers. Uiteraard gaan we discreet met je gegevens en vragen om.

    Tijdens kantooruren is de servicedesk bereikbaar op 020-5020480. Bel nu meteen! De tijden zijn: maandag t/m donderdag van 9 tot 17 uur; vrijdag van 9 tot 16 uur.

    Bij dringende vragen buiten kantooruren bel je het algemene nummer, 020-5020480, en kun je via een keuzemenu doorgeschakeld worden naar de juiste persoon. 

    Wil je direct het sectiebestuur van jouw maatschappij bereiken? Dat kan ook per mail:

    KLM-leden
    servicedesk@vnconline.nl

    KLC-leden
    sectiebestuur.klc@vnconline.nl

    transavia-leden
    sectiebestuur.transavia@vnconline.nl

    TUI-leden
    sectiebestuur.tui@vnconline.nl

  • Heb je zicht op promotie bij KLM of sta je op het punt om door te stromen van KLC naar KLM? Schroef je sollicitatievaardigheden op met onze training. Het KLM sollicitatieteam staat onder leiding van een senior purser. Bij doorstroomgesprekken is een KLC-bestuurslid aanwezig. Ook transavialeden kunnen de hulp krijgen van hun sectiebestuurders.

    Praktisch
    De training duurt ongeveer anderhalf uur voor analyse en oefenen van een KLM-promotiegesprek en 45 minuten voor het KLC-doorstromingstraject. Het gesprek vindt plaats op het VNC-kantoor op Oost. Neem - zodra de datum van je sollicitatiegesprek bekend is - contact op voor een afspraak: 020-5020480.

    Aanpak
    Zorg voor een goede voorbereiding: verdiep je in het functiebeeld, lees je in op de gevraagde competenties en zorg dat je voorbeelden kunt geven om je verhaal te onderbouwen. Maak daarnaast een sterkte-zwakte analyse van jezelf met behulp van de competenties en probeer je motivatie goed te verwoorden. In de training gaan we in op het interview en het geven van voorbeelden. In de uitgebreidere KLM-training komt ook een rollenspel aan bod.

    Extra's
    Bij je leidinggevende kan je ook altijd terecht voor ondersteuning. Daarnaast valt er veel te lezen over leidinggeven, het doen van een assesment etc. VNC heeft een passende literatuurlijst die je in kan zien. Probeer in je werk als cabin attendant alvast ervaring op te doen met (senior) pursertaken, dit helpt zeker!

  • Het is voor cabinepersoneel belangrijk om op tijd te melden voor een vlucht. Ook als je reserve zit en binnen een uur op Schiphol moet zijn. Een auto biedt deze flexibiliteit, maar moet ook betrouwbaar zijn. Daarom heeft de VNC in samenwerking met Pon's Automobielhandel een autoabonnement geregeld. Het is een exclusieve regeling waarbij aan VNC-leden betrouwbaar vervoer wordt aangeboden voor een prima prijs.

    Geen zorgen
    Met het autoabonnement lease je voor een vast maandbedrag een nieuwe auto bij Pon automobielbedrijven, met keuze uit Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Dit is inclusief onderhoud, bandenservice, reparatie, mobiliteitsgarantie en all risk verzekering. Met een autoabonnement hoef je niet bang te zijn voor onverwachte kosten. Je doet geen aanbetaling en er zijn geen bijkomende kosten voor belasting of onderhoud. Alleen de brandstof betaal je zelf, naast de vaste maandbijdrage.

    Meer of minder kilometers
    Iemand anders aan het stuur? Behalve de contractant kan er nog een persoon in de auto rijden, die wel ingeschreven dient te staan op hetzelfde adres. Het is aan te raden om van tevoren een inschatting te maken van het aantal kilometers dat je per jaar denkt te gaan rijden, dat heeft namelijk invloed op je maandbedrag. Verder zijn de regels vrijwel identiek aan die van een huurauto.

    Kosten vergelijken
    De auto's die Pon aanbiedt kun je op kosten vergelijken via de mobiliteitssite. Kijk ook eens op andere sites, zoals die van de ANWB. Daar kun je je huidige mobiliteitskosten berekenen en vergelijken met de Pon-deal. De werkelijke kosten van autorijden kunnen flink hoger liggen dan je denkt, omdat afschrijving en onderhoud ook meedelen in het kostenplaatje.

    Parkeergemak
    Kies je voor een 'groene' (zuinigere en schonere) auto? Dan kun je gebruikmaken van de speciale parkeervakken op P30/P40. Lekker dicht bij de bushalte!

    Meer informatie
    Op de mobiliteitssite van Pon vind je onder meer:
    • informatie over de beschikbare auto's;
    • een calculator om je berekeningen te maken;
    • veelgestelde vragen en antwoorden;
    • het offerteaanvraagformulier voor een vrijblijvende offerte.

    Voor alle duidelijkheid: de VNC is geen partner in het proces, maar faciliteert deze mogelijkheid voor haar leden. De afspraken lopen geheel via Pon en de VNC heeft geen financieel of ander belang in de samenwerking. Ons doel: de mobiliteitszorg wegnemen voor cabinepersoneel.