Wetlease Canadese Enerjet bij transavia

20 jul. 2016

Door een tekort aan cabinepersoneel voert het Canadese Enerjet vanaf 19 juli vluchten uit voor transavia. Een toestel met crew (cockpit en cabine) is voor zes weken gestationeerd op RTM. De reden voor deze wetlease en de keuze om het toestel op RTM te stationeren staat op Transnet, maar we leggen je even uit waarom we hiermee akkoord zijn gegaan.

Afspraken wetlease
Vorige week woensdag heeft de VNC te horen gekregen dat transavia gebruik wil maken van een wetlease. Op basis van artikel 4.8 van onze cao kan het bedrijf inderdaad interchange (wetlease) inzetten. De VNC heeft hierover met transavia de volgende afspraken gemaakt.
-    Er ontstaat geen boventalligheid; het sectiebestuur heeft als belangrijkste voorwaarde dat deze wetlease niet ten koste gaat van de werkgelegenheid van het cabinepersoneel.
-    De inzet van deze wetlease heeft geen consequenties voor de promoties van cabinepersoneel. Alle geplande CA2 development-trainingen gaan door en alle geplande SCCT's zijn inmiddels afgerond.
-    De crew van Enerjet wordt niet ingezet op vliegtuigen van transavia en vice versa. De bemensing van het Enerjet-toestel valt volledig binnen de Enerjet-crewplanning en heeft dus geen invloed op de VE- en snipperdagverzoeken van het Nederlandse cabinepersoneel.

Roosterwijzigingen
Omdat de Enerjet-crew vluchten gaat uitvoeren vanaf RTM, heeft dit impact op de al gepubliceerde roosters voor de periode van 19 t/m 31 juli. En aangezien de Canadezen zes weken lang een deel van de vluchten op RTM uitvoeren, zal ook een deel van de RTM-crew vluchten van hun tweede meldstation gaan uitvoeren. Binnen onze cao kan dat ook; vastgelegd is dat 20% van het totaal aantal vluchten dat cabin crew in een jaar uitvoert (of 20% van het totaal aantal vluchten dat binnen een contractperiode valt) van een tweede meldstation mag worden gevlogen.
Een aantal gepubliceerde roosters moet worden veranderd en daarom heeft het bedrijf ons toestemming gevraagd om van 19 t/m 31 juli met maximaal een uur af te mogen wijken van de -2/+2 regel in de cao. Om de wetlease zo succesvol mogelijk te maken heeft de VNC toestemming gegeven om dat voor een paar RTM-roosters toe te staan.

Inzet en flexibiliteit
De VNC vindt dat transavia zich met München aardig in de vingers heeft gesneden. Mocht het straks toch een succes blijken, dan is dit met name te danken aan de flexibiliteit en inzet van het Nederlandse cabinepersoneel. Daarnaast heeft het crewtekort in München ervoor gezorgd dat het bedrijf belangrijke cao-afspraken zoals de inzet van VE's en snipperdagen niet kan nakomen.

De afgelopen jaren hebben we in de cao afspraken gemaakt waardoor transavia zowel in binnen- als buitenland kan groeien. Het cabinepersoneel heeft haar verantwoordelijkheid genomen en ingestemd met een versobering van de arbeidsvoorwaarden. Ook de afgelopen maanden hebben we weer ons steentje bijgedragen om het bedrijf uit de brand te helpen. Maar voor hoelang? Wanneer komt het moment dat transavia weer een beroep op haar cabinepersoneel zal doen?

Met de versobering van de arbeidsvoorwaarden heeft het cabinepersoneel het bedrijf het gereedschap gegeven om haar plannen uit te kunnen voeren. De VNC ziet graag dat dit gereedschap op de correcte manier en met zorg wordt gehanteerd.

Heb je vragen en/of opmerkingen, neem dan contact met ons op via sectiebestuur.transavia@vnconline.nl

Sectiebestuur transavia

 

Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA