• home
  • Actueel
  • Regulier overleg transavia: van GOL tot München

Regulier overleg transavia: van GOL tot München

8 apr. 2016

Tijdens het afgelopen regulier overleg hebben wij de volgende onderwerpen besproken: HID, snipperdagen, München, GOL en de planning van de zomerproductie.
transavia zal deze zomer overwegend lijndiensten gaan uitvoeren naar Griekenland, Italië, Spanje en Portugal. De piek van onze productie zal gaan naar Spanje en Portugal waar Turkije en Egypte minder in trek zijn bij de reizigers. De Egypte vluchten worden daardoor dan ook back-to-back gepland waar deze gewoon volgens de CAO kunnen worden uitgevoerd.

In Amsterdam zullen we gaan vliegen met 27 toestellen en in de piek zelfs met 28 toestellen. Op Rotterdam/Den Haag met 5 toestellen waar de frequentie van de zakelijke routes omhoog gaat.

In Eindhoven gaan we de strijd met de concurrentie aan met zes toestellen, ook daar zal de frequentie van de zakelijke routes omhoog gaan. In juni zal Eindhoven twee weken gesloten zijn vanwege baanrenovatie. De zes toestellen zullen dan gestationeerd worden in Amsterdam, ze gaan de hangaar in voor onderhoud of ze gaan naar München.

HID
Het is inmiddels april en voor het eerst heeft transavia te maken met een nieuwe situatie die is ontstaan door de wet werk en zekerheid. Er was een groep collega’s die er minimaal 6 maanden en een dag uitmoest vanwege de wetgeving. transavia heeft er voor gekozen meer mensen voor langere tijd uit dienst te laten, daardoor zouden zij voor aankomende winter ‘schoon’ zijn en de ketenonderbreking hebben gehad. Echter blijken er nu minder mensen ‘her in dienst’ te komen. Vanwege de München productie heeft transavia besloten deze mensen eerder dan de 6 maanden en een dag terug te laten komen. Dit heeft voor deze collega’s echter wel gevolgen voor de volgende winter (wanneer men niet in aanmerking komt voor een piek/dal contract), zij moeten daardoor er minimaal 6 maanden en een dag uit. Dit is ook niet wat transavia voor ogen heeft gehad, maar zij heeft om productieredenen wel voor deze oplossing heeft gekozen.  

München
Momenteel wordt er gevlogen met twee toestellen vanuit München, dit zal in juni worden uitgebreid naar vier toestellen. De aanname van het lokale personeel gaat ook nog steeds door en in april zal daar een nieuwe training van plaatsvinden, ook in mei staat er nog een training op de planning. Tot die tijd zal de crew worden aangevuld met personeel vanuit Nederland. Wel zal er een oplossing gevonden moeten worden om in het hoogseizoen pursers op de vluchten te krijgen. transavia is diverse mogelijkheden aan het bekijken en zal daar op anticiperen.

Snipperdagen
Vanwege de bewilligingsverzoeken die nog steeds voorbij komen om snipperdagen te kunnen honoreren vroeg de VNC zich af of er inmiddels al werd ingespeeld op het feit dat meer collega's een snipperdag kunnen aanvragen. transavia geeft hierin aan dat de snipperdagen zijn meegenomen in het budget en deze in de standby-norm zijn meegenomen. Even op een rijtje wat er in de standby-norm zit: bijzonder verlof, kort ziekteverzuim, operationele verstoringen en de snipperdagen.

GOL
Vorige keer hebben wij bericht dat er gordijnen worden geïnstalleerd in de GOL kisten. Echter, dit is tot op heden helaas nog niet gebeurd en er is ook nog niet bekend wanneer dit wel gaat gebeuren. Het streven is in ieder geval zo snel mogelijk. Dit heeft ook te maken dat er voor de technische dienst veel werk was om de vliegtuigen in de productie te krijgen. Dit zijn er negen in totaal en moesten er ook nog een aantal -700 toestellen worden uitgefaseerd. Work in progress zullen we maar zeggen, de VNC blijft dit monitoren.

Wij zijn op zoek naar jou!
De VNC op zoek naar covermodellen voor het VNC Magazine. Heb jij interesse neem dan contact met ons op via  sectiebestuur.transavia@vnconline.nl.

Ook voor vragen zijn wij op hetzelfde emailadres bereikbaar.

Sectiebestuur transavia

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA