Pauze cao-overleg ergert grondpersoneel KLM

27 apr. 2015

Een pauze in het cao-overleg tussen KLM en bonden van vliegend personeel heeft de druk van de ketel gehaald. Maar het grondpersoneel baalt, want zij gingen eerder al na grote pressie akkoord.
In de cao-onderhandelingen tussen vliegmaatschappij KLM en het cabinepersoneel heeft een pauze van drie weken in de gesprekken de druk enigszins van de ketel gehaald. Het volgende gesprek is pas op 18 mei, zegt de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC). Ook de piloten onderhandelen voorlopig niet. Dit leidt tot ergernis bij de grondbonden, die begin deze maand al overstag gingen.

'KLM wil dolgraag een akkoord, maar we kunnen ons nu onmogelijk achter hun doelstellingen plaatsen', zegt Annette Groeneveld, bestuurder bij de VNC, die 6.000 van de 9.000 cabinemedewerkers vertegenwoordigt.

Overleg, geen akkoord
KLM moet de komende vijf jaar 750 miljoen euro snijden in haar kosten

Er is vorige week overleg geweest, maar daaruit is 'nog lang geen akkoord op hoofdlijnen', zegt Groeneveld. De onderhandelingspartijen hebben afgesproken wat langer de tijd te nemen om te zoeken naar een alternatief voor de versobering van de zogeheten werk- en rusttijdenregeling. KLM wil de tijdelijke aanpassing permanent maken. Voor de VNC is dat onbespreekbaar. 'Ze lijken ons daarin tegemoet te komen.'

De in problemen verkerende luchtvaartmaatschappij moet de komende vijf jaar 750 miljoen euro snijden in haar kosten en vraagt daarvoor offers van het personeel, zoals een terugdringing van de loonkosten met 10 procent door af te zien van loonstijgingen. Daarnaast eist de KLM dat alle werknemers 20 procent productiever worden, wat onder meer betekent dat ze vrije dagen moeten inleveren.

Geen effect
De piloten willen onder meer harde garanties over een winstdelingsregeling en aandelen in het bedrijf in ruil voor een loonoffer

Begin deze maand wist de directie onder dreiging van gedwongen ontslagen al wel de 18 duizend medewerkers op de grond tot instemming aan te zetten. Bij het overige personeel hebben deze dreigementen echter geen effect, omdat de KLM piloten, stewards en stewardessen hard nodig heeft.

Het cabinepersoneel redde de KLM onlangs juist uit de brand bij zijn drukke zomerschema door tijdelijk genoegen te nemen met minder rusttijd op de lange vluchten. Daardoor hoeft KLM tot oktober geen vluchten meer te schrappen, zegt Groeneveld: 'Ook hierdoor luistert het bedrijf meer naar onze wensen.'

Aandelen
Als de cabinemedewerkers een gunstiger cao krijgen, dreigen de bonden de onderhandelingen weer open te breken

Bij de piloten is nog geen nieuwe datum ingepland, omdat pilotenvakbond VNV de KLM nieuwe voorstellen heeft gedaan in een brief, liet de vakbond eerder weten. De piloten willen onder meer harde garanties over een winstdelingsregeling en aandelen in het bedrijf in ruil voor een loonoffer. Bij zustermaatschappij Air France hebben de piloten al aandelen. Daarnaast praten ze onder meer over het vliegen met minder piloten op bepaalde lange afstandvluchten en over versobering van de pensioenen.

'Ze moeten maar eens opschieten', vindt Dolf Polders van de grondbond CNV. Er dreigt volgens hem een tweespalt in de cao-onderhandelingen tussen het grondpersoneel aan de ene kant en het vliegend personeel anderzijds. De solidariteit is volgens hem ver te zoeken. Vakbondbestuurder Jan van den Brink van de grondbond FNV is het daarmee eens. 'De VNC vindt het leuk zich tegen de rest af te zetten.'

De bond van cabinepersoneel trekt zich weinig aan van de kritiek, zegt Groeneveld. 'Wat de grondbonden afspreken is aan hen, voor ons is het belangrijk dat er een gedegen akkoord komt.'

Gunstiger cao
De grondbonden gingen begin deze maand akkoord, maar moeten de afspraken nog wel ondertekenen. Ze willen eerst dat zowel piloten als cabinemedewerkers een akkoord sluiten. 'We blijven tot die tijd rustig op onze handen zitten', zegt Polders. Als de cabinemedewerkers een gunstiger cao krijgen, dreigen de bonden de onderhandelingen weer open te breken.

Tot kort geleden voerde de KLM de druk in de gesprekken steeds op. Zo hield het beursgenoteerde bedrijf de bonden voor dat een nieuwe cao snel nodig is, omdat het anders geen akkoord krijgt van de raad van commissarissen voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. Die zijn nodig om de concurrentie aan te gaan met de populaire maatschappijen uit de golfstaten, zoals Emirates en Qatar. Of de raad van commissarissen heeft ingestemd met meer tijd is onbekend. De luchtvaartmaatschappij geeft geen commentaar.

Bron: De Volkskrant

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA