• home
  • Actueel
  • Minder ca's aan boord: KLM dupeert klant en crew

Minder ca's aan boord: KLM dupeert klant en crew

19 sep. 2016

Eerder berichtten we jullie over het feit dat KLM opnieuw 4% productiviteitsverhoging eist van het cabinepersoneel. Dit in het kader van Perform 2020 en onder het mom van het kunnen waarmaken van de winterproductie, terwijl daarvoor andere opties zijn. De VNC heeft zich echter nooit gecommitteerd aan nog eens 4% productiviteitsverhoging (lees 8% in twee jaar). KLM besloot daarop om die 4% binnen de cao te zoeken en daarmee de cabinebonden buiten spel te zetten. Gevolg: KLM bepaalt eigenhandig om komende winterdienst met minder ca’s te gaan vliegen!
KLM kiest er dus voor om vanaf de winterdienst (30 oktober) op de B787, B777-200 en de Airbus 330-300 met -1 ca te vliegen. Afgezien dat KLM hiermee de plank volledig mis slaat aangaande hun eigen breed uitgemeten streven om "de passagier daadwerkelijk centraal te stellen"*, stuurt KLM simpelweg het cabinekorps op pad met één collega minder zonder de service hierop aan te passen. De ratio van 1 ca op 50 stoelen zal qua flight safety blijven maar qua service zal de ratio hoger worden. Als voorbeeld: op de Boeing 777-200 is dat 9 passagiers meer per ca. Procentueel is dit een werkdrukverhoging van rond de 20%. KLM wil klaarblijkelijk lowcost arbeidsvoorwaarden met een high performance service.

Kortom: het management beslist en de crew zoekt het aan boord maar uit met de zeer gewaardeerde klanten en onderling...

Volle kisten, minder crew
Dat KLM dit eenzijdig kan beslissen, komt omdat dit in principe valt binnen de kaders van onze cao. Er staat daarin namelijk een afspraak over het toepassen van een variabele cabinebemanningsamenstelling (CBS). Achtergrond van deze mogelijkheid is echter om dit in te zetten als de nood aan de man is: een flexibele tool die is bedoeld om vliegtuigen met lage bezettingsgraden (weinig passagiers) eventueel te laten vertrekken met minder crew. Nu misbruikt KLM dit flexibele instrument door het in te zetten met de huidige hoge bezettingsgraden ofwel volle kisten. Daarmee zoekt het management bewust de grenzen van de cao op, zij is gaan spitten in de grijze gebieden die je vanwege de werkbaarheid nu eenmaal niet volledig kan dichttimmeren. Overigens zijn er in de rechtspraak wel voorbeelden te vinden dat als een arbeidsvoorwaarde of cao artikel jarenlang op een bepaalde manier wordt toegepast dit als een (gewoonte)recht kan worden gezien. De VNC zal dit nog juridisch uitzoeken.

KLM handelt haaks op eigen visie
gt;De maatregel staat verder haaks op KLM’s eigen visie waar het centraal stellen van onze klant terecht topprioriteit heeft. Met gereduceerde crew vliegen op volle bakken betekent vanzelfsprekend minder tijd en aandacht voor de passagiers, denk aan de weerslag op de zo cruciale passagierswaarderingen maar ook op de belangrijke inkomsten (12,2 miljoen euro winst over 2015) uit de sales waarvoor weinig of geen tijd zal overblijven. Last but not least betekent dit bovendien dat de door KLM gecreëerde operationele problemen worden afgewenteld op de klant en op het cabinekorps.

De VNC heeft KLM dan ook nadrukkelijk laten weten dat de verantwoordelijkheid van deze stap volledig op hun bordje ligt. We hebben hen al heel lang gewaarschuwd voor de consequenties van een tekort aan 250 fulltime cabineleden voor de winterproductie maar blijkbaar is dit de manier waarop KLM tegenwoordig haar zaakjes opknapt.

Laat vooral ook KLM jouw mening weten
Wij verwachten veel reacties op dit gebeuren en uiteraard is de mening van onze achterban belangrijk voor ons. We willen jullie desalniettemin verzoeken om in dit geval ook vooral KLM mee te nemen in de respons, het bedrijf kan die beslissing terugdraaien.

KLM sectiebestuur

*KLM wants to become the most customer centric, innovative and efficient European network carrier. By merging with Air France KLM has come to occupy a leading position in the international airline industry. KLM wants to be the customers’ first choice, to be an attractive employer for its staff and, a company that grows profitably for its shareholders.



Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA