• home
  • Actueel
  • KLM weigert waarschijnlijk tweede reddingsplan zomerproductie

KLM weigert waarschijnlijk tweede reddingsplan zomerproductie

16 mrt. 2015

Na een tweede poging van de VNC en UNC om te komen tot een reddingsplan van de zomerproductie, wordt dit waarschijnlijk opnieuw afgeslagen door KLM. Je gaat je daarbij afvragen hoe belangrijk de zomerproductie is voor  

Na een tweede poging van de VNC en UNC om te komen tot een reddingsplan van de zomerproductie, wordt dit waarschijnlijk opnieuw afgeslagen door KLM. Je gaat je daarbij afvragen hoe belangrijk de zomerproductie is voor KLM?                                             


 

Zoals jullie weten is er donderdag tot 3 uur in de nacht onderhandeld over hoe de KLM zomerproductie te redden zou zijn. Aanleiding van alle problemen is het eenzijdig besluit van de directie om te stoppen met aanname van cabinepersoneel in november vorig jaar, voorafgaand aan de cao-onderhandelingen. Nu kampt het bedrijf met een tekort van 250 (FTE)aan cabineleden en dreigt zij 2 miljoen euro per week te verliezen als er geen oplossing komt...

Willen is kunnen

KLM geeft nu aan haast te hebben om een oplossing te vinden voor de door hen zelf gecreëerde problemen rondom de zomerproductie. Daarom heeft de VNC samen met de UNC donderdagnacht een plan op tafel gelegd dat voldoende zou zijn om de zomerproductie te redden.Vrijwel direct gaf KLM daarop aan dat het op korte termijn technisch onmogelijk zou zijn om het indelingssysteem op ons plan aan te passen. Blijkbaar kon alleen het naar beneden bijstellen van de A-factor van 1.6 naar 1.5 soelaas bieden. De vraag is waarom die aanpassingen aan het indelingssysteem dan wel op deze korte termijn te realiseren zouden zijn?

Riskante bedrijfsbeslissingen

De VNC en UNC vinden dat de directie, met het nemen van een voorschot op de uitkomst van de onderhandelingen, een zeer riskante beslissing heeft genomen ten aanzien van de zomerproductie. De inkomsten lopen terug en met het cancelen van vluchten omdat er onvoldoende cabinepersoneel is, zet de directie de financiële gezondheid van KLM onnodig onder druk.

Laatste VNC en UNC voorstel

In een ultieme poging om de zomerproductie toch veilig te stellen besloten de VNC en UNC op vrijdag om een laatste voorstel aan KLM te doen: gedurende deze zomer de A-factor tijdelijk aanpassen naar 1.5 onder de voorwaarde dat de daarbij ingeleverde RV-dagen op een teller gaan en in de winter weer worden uitgekeerd. Daarnaast willen we dat er geen korte opdrachten (KO's) meer worden ingedeeld in het reserveblok thuis (RT). Korte opdrachten kunnen worden ingedeeld voor een verzoekvlucht en daar is in een RT geen sprake van.

Met dit voorstel zijn we verder gegaan dan onze leden eigenlijk willen. In onze WRR zit namelijk een forse looncomponent: onregelmatigheidstoeslagen en overwerkvergoedingen zijn voor cabinepersoneel verdisconteerd in vrije tijd. Ofwel vrije tijd inleveren betekent voor ons geld inleveren. Toch hebben we besloten om dit voorstel te doen omdat we menen dat als er handel is, we die handel moeten grijpen en daarmee geld moeten verdienen voor KLM. Ondanks dat andere domeinen (vliegers en grond) nog niet aan de KLM wensen hebben bijgedragen, vinden wij het cancelen van vluchten vanwege een tekort aan cabinepersoneel een verkeerde beslissing.

KLM blijft hangen op KO

Afgelopen weekend bleek dat KLM waarschijnlijk ook dit voorstel gaat afslaan. Het zou blijven hangen op de afspraak over de korte opdracht (KO). Dat zou tot vermindering van de efficiëntie leiden en geld kunnen kosten. Wij zijn verbijsterd omdat dit niet opweegt tegen het mislopen van inkomsten deze zomer. We  vragen ons inmiddels dan ook oprecht af hoe belangrijk die zomerproductie eigenlijk is voor KLM? Uiteraard hopen wij dat KLM nog tijdig bij zinnen komt en de zomerproductie veilig stelt!

 

Sectiebestuur KLM

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA