• home
  • Actueel
  • KLC “Unfit to Fly” voorwaarden per 1 november 2017

KLC “Unfit to Fly” voorwaarden per 1 november 2017

30 okt. 2017
Zoals wij twee weken geleden al berichtten is de unfit-regeling nu definitief opgenomen in de cao voor het KLC cabinepersoneel. De procedure om je unfit te melden blijft hetzelfde, er zijn echter een aantal afspraken toegevoegd aan de procedure. Deze afspraken komen voort uit de cijfers van de twee jarige “Unfit to Fly” trial. Uit deze cijfers concludeerde KLC namelijk dat het leek of er niet altijd op een correcte manier met de regeling werd omgegaan. Om dit te voorkomen wilde KLC de mogelijkheid hebben om bij een bepaald aantal meldingen contact op te nemen met de CA. Dit was een voorwaarde om de regeling definitief te maken.  

  • Om zich unfit te melden neemt de CA contact op met Crew Control en KLM Health Services. De CA geeft hierbij aan dat het om ‘Unfit to Fly’ gaat.
  • De CA zal binnen 48 uur na de melding een trip report schrijven als de situatie op de route invloed heeft gehad op de Unfit melding.
  • De CA stuurt binnen 48 uur een email aan de CCM met de reden van unfit melding.
  • De CCM kan n.a.v. de opgegeven reden na 48 uur contact opnemen met de CA; eerder is mogelijk wanneer de 24 uur is overschreden én de CA al een email aan de CCM heeft gestuurd m.u.v. uitzonderlijke situaties, ter beoordeling van de CCM.
  • Mocht de unfit melding –na de verstreken 24 uur- een ziekmelding worden dan telt dit als 1 melding en niet als 2 meldingen.
  • Mocht de unfit-melding ongegrond zijn dan bespreekt de CCM met de CA wat de mogelijkheden zijn om de betreffende dag in te vullen waarna de CA beslist hiermee in te stemmen.
  • Bij meerdere unfit-meldingen door een CA binnen 12 maanden, zal de CA uitgenodigd worden door de CCM om dit te bespreken waarbij wordt aangehouden dat dit plaatsvindt bij:
o
een combinatie van 6 ziekmeldingen en unfitmeldingen; of
o
3 unfit-meldingen.

Veelgestelde vragen omtrent de Unfit to Fly regeling
De regeling duurt 24 uur, is dit maximaal of minimaal?
Als de CA zich unfit meldt geldt dit voor maximaal 24 uur tenzij de CA aangeeft bij Crew Control al eerder zijn/haar rooster te willen oppakken. NB: dit is de beslissing van de CA en niet van Crew Control.

Crew Control vraagt wat de reden van de unfit-melding is. Moet ik hier antwoord op geven?
Nee, dat hoeft niet. Je geeft bij Crew Control aan dat je unfit bent en bespreekt met hen wanneer je je rooster oppakt. De reden van de unfit-melding geef je door aan je CCM en eventueel via een tripreport (als het nav een situatie op de route is)

Hoe lang van tevoren kan ik me unfit melden?
De regeling komt voort uit het begrip oververmoeidheid/fatigue en dat je slaap/rust nodig hebt om je rooster weer te kunnen oppakken. Dit betekent dat je je net zoals bij een ziekmelding minimaal een uur voor je aanmeldtijd unfit dient te melden. Uiteraard zijn er andere omstandigheden als dat je besluit om af te stappen oid. Hieronder zijn enkele situaties beschreven om jullie meer duidelijkheid te geven.
  • Je bent in een hotel op een buitenstation en hebt besloten naar AMS te vliegen en af te stappen. Je kunt hier Crew Control al tijdig van op de hoogte stellen. De 24 uur unfit gaat pas in vanaf het moment dat je je afmeldt. Niet vanaf het moment in het hotel gezien het feit dat je nog een vlucht gaat uitvoeren.
  • Je meldt je af na een pairing en bent oververmoeid. Echter, ‘s ochtends moet je al weer vroeg melden voor een dubbele dagdienst. Je kunt Crew Control bellen om jezelf unfit te melden. Hierbij kun je het volgende overwegen: ik ben morgenvroeg niet in staat om een vlucht uit te voeren en heb een goede nachtrust nodig. Je kunt dan besluiten om jezelf voor 24 uur unfit te melden maar je kunt er ook voor kiezen om je voor slechts een deel van de 24 uur unfit te melden en het tweede op en neertje wel te doen.
  • Je kunt jezelf niet op bijv. zondag voor de komende dinsdag unfit melden.

Kan mijn CCM contact opnemen met mij n.a.v. de unfit-melding?
Dat is mogelijk na 48 uur of na 24 uur als de CA al een email heeft gestuurd. De reden hiervoor kan bijv. zijn dat het voor de CCM onduidelijk is waarom de CA zich unfit heeft gemeld/de CCM zich zorgen maakt om de CA en wil weten hoe het met hem/haar gaat/de opgegeven reden van unfit-melding geen unfit-melding is. Wij raden dan ook aan om duidelijk in de email aan te geven waarom je je unfit meldt.

Wij zijn heel blij dat het KLC korps deze regeling heeft. Wij verzoeken iedereen wel om de regeling te gebruiken waar deze voor bedoeld is en geen misbruik ervan te maken.

Voor vragen en opmerkingen kun je emailen naar sectiebestuur.klc@vnconline.nl

Sectiebestuur KLC

Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA