KLC cabineoverleg verslag

19 sep. 2017
Gistermiddag tijdens het cabineoverleg tussen KLC en de VNC hadden wij diverse vragen omtrent niet gehonoreerde verzoeken; de Unfit to fly trial; IT problemen en mogelijkheden tot het aanmeten van otoplastieken. KLC gaat diverse zaken uitzoeken voor het overleg op 12 oktober, hierbij lees je een toelichting op de belangrijkste onderwerpen.

Unfit to fly trial
Al achttien maanden duurt deze trial. Tijdens het overleg hebben wij alle gegevens geanalyseerd en is het voornemen van beiden partijen de trial officieel als procedure te laten gelden. Echter, vanuit KLC is het verzoek om dit onder striktere voorwaarden te doen zodat de regeling alleen geldt voor CA’s die daadwerkelijk unfit zijn. De komende weken zullen beide partijen dan ook een voorstel doen en streven we er naar om tijdens het volgende cabineoverleg er met een definitief voorstel uit te komen.

IT problemen
Wij kregen veel klachten over de trage werking van my.klc, e-catering, daggeldformulier etc. KLC is ervan op de hoogte dat dit niet altijd (goed) werkt,  volgens hen heeft dit te maken met de aansluiting van het klm4u emailadres op de portal. KLC is achter de schermen bezig om dit te veranderen. Wordt op korte termijn vervolgd!

Mogelijkheden otoplastieken aanmeten
Bij de supportdesk bestaat de mogelijkheid om verschillende standaard varianten otoplastieken te laten aanmeten. KLC creëert deze mogelijkheid vanwege het geluid op de Fokker 70, aangezien die vanaf  1 november niet meer door KLC wordt gevlogen, vervalt die mogelijkheid.  Mocht je om andere redenen geen gebruik kunnen maken van de verschillende standaard varianten otoplastieken dan raden wij je aan om contact op te nemen met je CCM. Deze zal je verder op weg helpen naar geschikte otoplastieken.

Linetraining
Linetrainers investeren veel (eigen) tijd in trainees. Een logische vraag dan ook van vele linetrainers of de mogelijkheid bestaat dat je je bij de start van de linetraining week 1 uur eerder kan aanmelden. Zo heeft de linetrainer en de trainee de tijd en de rust om zaken door te nemen voordat een innoverende week start. KLC komt hier zo spoedig mogelijk op terug.

Niet gehonoreerde verzoeken
Ondanks een nieuw indelingssysteem blijven wij en de GC klachten ontvangen over vele verzoeken die niet gehonoreerd worden. KLC heeft aangegeven volgend overleg met een overzicht hiervan te komen. Daarnaast geven zij aan een stijging te zien in de toewijzing van verzoeken. Echter, zij benadrukken ook dat je je kansen kan verkleinen en vergroten. Dit is afhankelijk van andere verzoeken, buddy verzoeken, vrije dagen etc. Binnenkort zal KLC dan ook met een mini instructie komen om het voor elke CA duidelijk te maken hoe ze dit het beste kunnen doen. Ondertussen blijven wij dit samen met de GC monitoren.
Naast bovenstaande onderwerpen zijn ook andere onderwerpen besproken zoals vakantietoewijzing, ASG, kosten tijdelijk KLM ID, klachten crew control, promoties en doorstroom. KLC heeft aangegeven dit de komende weken uit te zoeken en tijdens het volgende cabineoverleg waarschijnlijk  met meer informatie over terug te komen.

Mocht je punten hebben voor het volgende cabineoverleg dan ontvangen wij deze graag via sectiebestuur.klc@vnconline.nl

KLC sectiebestuur

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA