KLC cabineoverleg 12 oktober

13 okt. 2017
Donderdag 12 oktober hebben wij ons reguliere cabineoverleg gehad met KLC. Het bedrijf opende het overleg met de mededeling dat zij IFS’en en checkers graag tegemoet wil komen met hun indelingsverzoeken. KLC is bezig met het vernieuwen van de nevenfunctieregeling en zal hierin ook het eerste contactmoment van de linetrainers met trainees meenemen. KLC hoopt de nieuwe regeling per 1 april 2018 van start te kunnen laten gaan. We hebben hiernaast gesproken over de Unfit to Fly regeling, de vacature voor IFS, LVE dagen voor of na AL en de laatste Fokker vlucht.

Unfit to Fly
Zoals jullie wellicht in ons eerdere nieuwsbericht hebben gelezen, zal per 1 november de Unfit to Fly trial na veel inspanning worden omgezet in een definitieve regeling. Zowel VNC als KLC zullen de nieuwe voorwaarden onder welke deze regeling definitief wordt gemaakt zo spoedig mogelijk met jullie communiceren. Wij zijn ontzettend blij en trots met dit behaalde resultaat.

IFS vacature
De vacature voor de functie van IFS is geopend. Een aantal CA’s stond nog op de wachtlijst van de vorige vacature en deze collega’s zullen in de komende cursussen worden geplaatst. Hiernaast zijn de eerste 45 CA’s van de senioriteitslijst benaderd met de mogelijkheid tot solliciteren.

LVE voor AL
In ons oude indelingssysteem werd er door de indelers eigenlijk standaard de opgebouwde LVE dagen voor de vakantie geplaatst. Nu wij worden ingedeeld door Carmen merkten velen van jullie dat dit niet meer het geval is. KLC roept alle CA’s op om een roster request in te vullen wanneer zij LVE dagen voorafgaand aan hun vakantie willen hebben. Deze worden gehonoreerd als je deze op je teller hebt staan. Mocht je ze niet aanvragen dan bestaat dus de kans dat deze dagen niet voorafgaand aan je vakantie worden ingedeeld.

Twee keer reserve per maand
Sinds het gebruik van Carmen worden 5 daagse blokreserves eerlijker over het korps verdeeld (1x per 6 weken). Carmen doet wat er door de indelers wordt ingevoerd en maakt daar de best mogelijke roosters van. Omtrent 4,3,2 en 1 daagse reserves is echter nooit iets afgesproken. Dit resulteert in het feit dat sommige van jullie de pech hebben zowel een 5 daagse blokreserve als een 4 of 3 daagse reserve in een gepubliceerd rooster aantreffen. KLC houdt hier toezicht op, samen met GC51. Mochten jullie tegen ongewenste zaken aanlopen raden wij jullie aan dit op te nemen met onze groepscommissie.

Laatste Fokker vlucht
Bij alle 6 laatste Fokker vluchten is er een verdeling gemaakt tussen UK en NL crew. Voor de allerlaatste Fokker 70 vlucht heeft KLC de overweging gemaakt om voor de positie van senior de CA te kiezen die de allereerste Fokker vlucht voor KLC heeft uitgevoerd, en voor de positie van CA2 te kiezen voor de laatste en jongste CA die nog voor de Fokker is opgeleid. Wij hebben aangegeven dat er veel belangstelling  van jullie was voor deze vlucht en dat jullie door loting meer kans hadden gemaakt om afscheid te kunnen nemen van de Fokker 70. KLC begreep ons argument en lichtte hun keuze toe.

Klachten
De laatste tijd hebben wij veel klachten van jullie ontvangen omtrent Crew Control en de bereikbaarheid van de CCM’s. Beide onderwerpen hebben wij bij KLC onder de aandacht gebracht en  zullen door KLC worden meegenomen in het overleg met deze partijen in de komende periode.

Tot zover de toelichting op ons overleg. Mocht je nog vragen of suggesties hebben, mail ons gerust op sectiebestuur.klc@vnconline.nl.

Wij houden jullie op de hoogte.

Sectiebestuur KLC

Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA