• home
  • Actueel
  • 'Halloween' verhalen over KLM -1 CA in praktijk

'Halloween' verhalen over KLM -1 CA in praktijk

2 nov. 2016

Sinds de KLM -1 CA maatregel lijkt het ‘Halloween aan boord’.  Wij krijgen ze door van jullie: horrorverhalen; noodkreten en frustraties over het verlies van ONS blauwe gevoel. Er heerst onrust, boosheid, teleurstelling, verdriet, frustratie en demotivatie bij de ‘KLM visitekaartjes’. Meld je ervaringen vooral ook bij KLM dat helpt hopelijk om de directie te doen inzien dat met deze maatregel ONZE klant en het cabinekorps de kinderen van de rekening zijn.
Schrijf over het verloop van de -1CA vluchten middels tripreports (IFR’s) zet het op Yammer en meldt het bij de GC31. Als alle signalen tezamen niet tot het opheffen van deze maatregel leiden, hebben we twee keuzes. Overgaan tot verdergaande acties of ons er bij neerleggen... Wij hebben jullie nodig om de -1 ca maatregel te stoppen!

Werkonderbrekingen niet leuk maar noodzakelijk
We kiezen niet voor werkonderbrekingen omdat we dat zo tof vinden. De VNC is er in 70 jaar altijd uitgekomen door in gesprek te gaan. KLM past echter een nieuwe tactiek toe die moet worden gestopt anders zijn we verloren voor de toekomst. KLM wil de zonder overleg ingevoerde -1 stoppen als wij even uit het menuutje willen kiezen wat we er voor teruggeven wat ook 4% oplevert. Daarnaast wil zij ONS pensioengeld (€ 50,- miljoen) pas teruggeven als we ook akkoord gaan met nog eens 4% de komende jaren. Wat KLM doet is vooral niet praten, overleggen of onderhandelen dat is opleggen door slinkse maatregelen aan de voorkant van de onderhandelingen invoeren. Als we hiermee akkoord gaan, zijn we voor de toekomst verloren want dan is er geen overleg en zijn we aangeschoten wild waar KLM mee kan doen wat zij wil. Vergeet ook niet dat we vorig jaar ook al hebben bezuinigd, dat onze WRR is verslechterd, de salarisstappen zijn verslechterd, dus ons loon bouwt zich langzamer op en dat we al jaren geen loonsverhoging hebben gekregen, we vakantiedagen hebben ingeleverd etc. Gaan we naar een lowcost arbeidsvoorwaarden maar wel een full service maatschappij waar cabinecollega's na een paar jaar zijn opgebrand? Het KLM management heeft al gezegd dat je ons vak niet tot je pensioen moet willen doen... Wij nemen ons vak serieus alleen je werkgever doet dat niet. Die wil helemaal niet dat je het tot je pensioen volhoudt, maar ze heeft wel een korps van gemiddeld 46 jaar... Wat gaan die doen als de arbeidsvoorwaarden op deze manier - zonder overleg - worden weggegeven? We hopen echt dat jullie sterk blijven en KLM het sein geven dat dit niet kan.

Verzet uit alle hoeken
Het verzet komt uit alle medezeggenschapsorganen: onze Groepscommissie (GC31), de KLM Ondernemingsraad; de beide cabinebonden en de 60% cabinecollega’s die deelnam aan de werkonderbrekingen. Nog altijd haalt KLM de maatregel niet zondermeer (hun letterlijke tekst) terug.

Duwen en trekken
Het verzet loopt ook al langere tijd, wat we naast eindeloos praten en brieven sturen al gedaan om KLM te laten bewegen?
*31 oktober: vooraankondiging bij KLM van mogelijk nieuwe acties;
*30 oktober: 20 minuten KLM werkonderbreking;
*28 oktober: 10 minuten KLM werkonderbreking;
*27 oktober: 10 minuten KLM werkonderbreking;
*25 oktober: KLM breekt met overleghistorie, -1 CA maatregel niet van tafel;
*23 oktober: VNC verklaart zich solidair met 10 minuten KLM werkonderbreking FNV cabine;
*21 oktober:Ultieme poging VNC om in dialoog met KLM -1 CA maatregel te stoppen;
*19 oktober KLM Ondernemingsraad naar Ondernemingskamerrechter om -1 ca maatregel;
*18 oktober stiptheidsacties middels strikt uitvoeren security search;
*14 oktober flyers en stickers verspreid cabine-collega’s zijn boos;
*13 oktober - de dag waarop KLM een uitvraag deed voor tijdelijk meerwerk voor kader - hebben wij gevraagd om een nee te overwegen. Het lijkt erop dat jullie daar voldoende gehoor aan geven want er worden pursercursussen aangekondigd;
* Sinds 10 oktober en nog altijd maken de VNC en FNV cabine het motiveren van vluchten duurder: bij het overschrijden van de CAO door verstoringen etc. worden meer compensatiedagen voor cabinepersoneel geëist. In de praktijk is dit al toegepast en zijn er meer compensatiedagen gevraagd door de VNC en toegezegd door KLM!

Wij maken zo snel mogelijk bekend indien KLM zich met nieuws meldt en zo niet dan zullen de VNC en FNV cabine vervolgacties inzetten. We laten ons niet schaakmat zetten met het doen verdwijnen van arbeidsvoorwaarden via de achterdeur en het aanbellen voor nieuwe bij de voordeur.

KLM sectiebestuur

Lees je onze berichten en ben je cabinecollega maar (nog) geen VNC lid? Doe echt mee met invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat is nodig, zeker in deze moeilijke tijden. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via dit aanmeldformulier of mail/bel voor meer info: secretariaat@vnconline.nl - 020 5020480.

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA