• home
  • Actueel
  • Eurlings waarschuwt de bonden niet, hij heeft ons juist nodig

Eurlings waarschuwt de bonden niet, hij heeft ons juist nodig

1 mei 2014

Vandaag, donderdag 1 mei, zijn de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal in 2014 aan de vakbonden gepresenteerd.
Vandaag, donderdag 1 mei, zijn de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal in 2014 aan de vakbonden gepresenteerd. Naar aanleiding van de presentatie in Frankrijk afgelopen woensdag stonden de Nederlandse kranten al bol met kreten als: "Camiel waarschuwt de vakbonden" en "KLM overname kandidaat". Die uitspraken werden op het hoofdkantoor genuanceerd.

Transform 2015 ligt op koers, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Camiel Eurlings deed een dringend beroep op de vakbonden om het laatste jaar tot een succes te maken. Het eerste kwartaal van 2014 is weliswaar minder goed dan vorig jaar, maar er is geen reden voor paniek. Er is waakzaamheid geboden en volgens de financiële man, Erik Swelheim, is de negatieve berichtgeving vanuit de financiële wereld deels veroorzaakt door te hoge verwachtingen.

Het eerste kwartaal van het jaar is altijd een moeilijk kwartaal, maar daarnaast waren er ook omgevingsfactoren die het extra moeilijk maakte. Dit jaar viel de Paasdrukte buiten het kwartaal, is er crisis uitgebroken in Ukraine en had Air France veel last van een devaluerende Bolivar, de munteenheid in Venezuela. De brandstof was daarentegen weer wat voordeliger de afgelopen tijd.  

KLM heeft last gehad van valuta schommelingen. Wat we gewonnen hebben door de goedkopere brandstof, zijn we daardoor aan de andere kant kwijtgeraakt. Air France heeft een grotere thuismarkt en verkoopt dus meer in euro's, terwijl de inkomsten van KLM voor het grootste gedeelte uit alle hoeken van de wereld komen. Ook heeft KLM meer capaciteit in de markt gezet met name op Europa en in Zuid Amerika en die capaciteit wordt nog niet volledig verkocht. Dat gaat in de loop van het jaar wel aantrekken, maar drukt nu op het eerste kwartaal.

Binnen de groep heeft Air France het wat beter gedaan dan KLM. Air France heeft een forse reductie van personeel gerealiseerd door vrijwillige afvloeiing en ten volle profijt gehad van de goedkope brandstof, omdat ze geen negatieve effecten van valuta schommelingen hoefden op te vangen. Daarmee valt het resultaat van KLM misschien wat tegen, maar er is geïnvesteerd en de schuld is gedaald. De vracht blijft een zorgenkindje. Het is belangrijk dat de directie op afzienbare tijd met een plan gaat komen om de vrachtdivisie nieuw leven in te blazen.

 VNC bestuur

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA