EurECCA in Cologne

24 apr. 2015

Op 14 april 2015 organiseerde EASA haar tweede workshop op het gebied van Cabin Crew en cabine- en passagiersveiligheid. Annette Groeneveld, voorzitter van EurECCA, woonde deze workshop bij, tezamen met Christoph Drescher, algemeen secretaris, en Xavier Gautier, vice-voorzitter. De
Op 14 april 2015 organiseerde EASA haar tweede workshop op het gebied van Cabin Crew en cabine- en passagiersveiligheid. Annette Groeneveld, voorzitter van EurECCA, woonde deze workshop bij, tezamen met Christoph Drescher, algemeen secretaris, en Xavier Gautier, vice-voorzitter. De bijeenkomst in Keulen werd gecombineerd met een bezoek aan Patrick KY, voorzitter van EASA.

De ontmoeting met Patrick Ky was bedoeld om onze organisatie aan EASA te introduceren en om te discussiëren over de mogelijkheden voor EurECCA om haar expertise te kunnen delen in het proces van het maken van regels en procedures. Het was een aangename ontmoeting waarin de voorzitter van EASA zijn bereidheid tot samenwerken met EurECCA toonde. In het bijzijn van EASA bestuurders van de medische en operationele afdelingen werd gediscussieerd over verschillende onderwerpen. De voorzitter was geïnteresseerd in hoe wij het safety niveau inschatten in de diverse landen waar EurECCA is vertegenwoordigd en of wij omstandigheden konden aanwijzen waar veiligheid in het gedrang zou kunnen komen. Natuurlijk hebben we ook gesproken over het tijdelijke advies wat EASA heeft uitgevaardigd met betrekking tot het ongeluk van German Wings en de impact daarvan op cabine bemanningen.

Cabin Crew Attestation
De volgende dag hebben we de EASA workshop bijgewoond. Op de agenda stond een lijst van sprekers van EASA die ons bijgepraat hebben op de ontwikkelingen van voorschriften, certificatie en het gebruik van elektronische apparatuur aan boord. De noodzakelijke theorie werd aangevuld door presentaties van mensen uit de praktijk die commentaar gaven op het effect van EASA regelgeving op luchtvaartmaatschappijen en individuen. Een van de presentaties benadrukte het feit dat maar weinig luchtvaartmaatschappijen het recht gebruiken om cabine crew alleen per type te trainen op specifieke conversieaspecten. De meeste maatschappijen geven nieuwe bemanningsleden een complete basiscursus, waarbij niet gekeken wordt naar kosten en tijdsbesparingen wanneer men personeel aanneemt met een geldige Cabin Crew Attestation.

Train de passagier
De presentatie van Barbara Pencik van Aircraft Safety Network uit Oostenrijk was een aangename verrassing. Het bedrijf biedt vrijwillig safety training aan voor passagiers. Ze deelde met ons de bevindingen die haar bedrijf verzameld had omtrent de impact die onze flight safety demonstraties hebben op het bewustzijn van de passagiers, hoe ze hun leven kunnen redden met zwemvesten, zuurstofmaskers en nooduitgangen. Het blijkt maar weer dat de aandacht voor de flight safety demonstratie van uitermate belang is, ook voor frequent flyers. Daarnaast wordt weer eens bewezen dat ondanks de informatie die gegeven wordt tijdens de demonstratie, alleen de commando's die gegeven worden door de cabinebemanning de passagiers tot actie doen overgaan. Worden die niet gegeven, zullen stoelriemen niet open gaan en overwing uitgangen gesloten blijven.

 

Haar ervaring met minder valide passagiers (PRM), brengt haar tot de conclusie dat evacuatietraining met echte minder valide passagiers eigenlijk noodzakelijk is om de problemen aan het licht te laten komen die cabine bemanningen zullen tegenkomen wanneer er een echte evacuatie moet plaatsvinden met PRM's aan boord. Een aantal video's die ons getoond werden lieten duidelijk zien dat dove en blinde passagiers naast verbale instructie, vooral veel baat hebben bij het kunnen aanraken van een zwemvest en een zuurstofmasker. Voor deze passagiers kan dit het verschil betekenen tussen het wel of niet zelfstandig kunnen gebruiken van deze levensreddende middelen.

Certificatie
Verschillende gasten spraken over de ontwikkelingen op het gebied van certificatie, onder andere over de A350, varianten en types, zwemvestlocaties en mini suites in de eerste klas. Refererend aan de laatste twee onderwerpen werd er besproken of cabinebemanningen wel in staat zijn de positie van het equipment daadwerkelijk te checken, of er safetywise niet met de locatie geknoeid is, en of de passagiers zich aan de instructies houden. EASA benadrukte dat feedback van de crew op deze vraagstukken erg belangrijk is en de sprekers nodigden de aanwezigen uit om hun bevindingen met EASA te delen. Leden van EurECCA kunnen hun ervaringen delen op office@eurecca.aero. EurECCA zorgt er dan voor dat de informatie bij EASA terechtkomt. 

Annette Groeneveld
VNC vertegenwoordiger in EurECCA



Geen lid maar wel cabinecollega en meelezer van onze berichten? Doe echt mee en heb invloed op jouw baan, jouw arbeidsvoorwaarden en jouw toekomst. Dat kan als je VNC lid wordt! Wij staan voor onze duizenden leden, en ook jij kan daar bij horen. Hoe meer leden, hoe sterker we staan en dat zal in deze moeilijke tijden nodig zijn. Geef jezelf ondersteuning met steun aan de VNC. Word lid via het aanmeldformulier of mail: secretariaat@vnconline.nl of bel 020-5020480.

 

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA