Crew zoekt kist

21 feb. 2013

Er stond vandaag een formeel cabineoverleg met KLM gepland maar door afwezigheid van de KLM woordvoerder kon dit niet doorgaan. VNC heeft de tijd wel goed gebruikt en gesproken over het protocol waarin de pilot Kist-Crew-Koppeling (KCK) geregeld is. Ook hebben we een presentatie
 

Er stond vandaag een formeel cabineoverleg met KLM gepland maar door afwezigheid van de KLM woordvoerder kon dit niet doorgaan. VNC heeft de tijd wel goed gebruikt en gesproken over het protocol waarin de pilot Kist-Crew-Koppeling (KCK) geregeld is.

Ook hebben we een presentatie gekregen over de uitfasering MD11 en de consequenties daarvan voor de verschillende divisies. Verder hebben we gesproken over de manier waarop we de huidige Verzoekenregeling in de cao gaan opnemen.

Aangepaste vliegurenlimiet
Momenteel loopt de pilot Kist-Crew-Koppeling, dat betekent dat de BIP's op basis van de aangepaste vliegurenlimiet worden gevlogen. In de uitvoering worden BIP's ook wel opgeknipt tot trips en vooral over die Europaschema's ontvangt de VNC  veel vragen. Daar waar in de BIP's bepaalde omlopen niet meer voor komen - zoals 5 om 2 en 6 om 3 - komen die in de opgeknipte BIP's nog wel voor. Overigens is er aan de waardering niets veranderd, dus aan BIP's die zwaarder zijn hangt ook meer reisverlof.

Geef je mening
Het is goed om feedback te krijgen en de VNC neemt dat mee in de evaluatie. We vragen jullie echter ook om na elke reis en/of BIP het KLM enquêteformulier in te vullen. Dat is belangrijk om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen en de pilot na afloop goed te kunnen evalueren. Er zijn nog geen definitieve beslissingen genomen, dus jouw mening telt. KLM zal de pilot met de VNC en de PAC (Planning en Assignment Commissie van de Groepscommissie) evalueren en ook de Ledenraad moet een uitspraak doen over de resultaten van deze test die nog tot begin maart loopt. Na die periode vind je opnieuw de reguliere BIP's op basis van de 4,5 uur limiet in het Verzoekensysteem.

Uitfasering MD11
Eerder hebben we KLM gevraagd hoe het staat met de uitfasering van de MD11. KLM is al in 2012 gestart met een uitvraag onder MD11 vliegenden voor omscholing naar de B777 of de A330. Vervolgens is de verplichte omscholingen op basis van omgekeerde senioriteit in gang gezet. Er zijn nog steeds flink wat MD11 gekwalificeerde collega's omdat de definitieve productie voor de komende winter nog onduidelijk is. Die divisie wordt nog niet helemaal tot het minimum gereduceerd want het zou zo maar kunnen dat er in de winter toch weer meer bestemmingen met de MD11 gevlogen gaan worden. Van de vier nog operationele toestellen worden er nu maar twee voluit ingezet. Daarbij komt dat de A330 divisie inmiddels behoorlijk gegroeid is en de kans dan groot wordt dat er collega's uit hun kwalificatie gaan lopen.

Toekomstige divisieverdeling
KLM heeft al wel kunnen melden hoe de divisieverdeling eruit komt te zien als de MD11 verdwenen is:

Eenbanders: 737/747/A330 of 737/747/777

Tweebanders: 747/777/A330

Pursers: 737/747/A330 of 737/747/777 of 737/777 (divisie 55 boven de sterkte)

Assistent Pursers: 747/A330/777

Senior Pursers: 747/777/A330

Flexers: 737/747/777 of 737 only

Asian Cabin Crew: 747 en 777

Cao actualisatie
Een groot gedeelte van onze verzoekenregeling staat in de Cao. Daarom waren we geruime tijd geleden al met KLM in overleg om PBS van de juiste teksten te voorzien en op te nemen in de Cao. Zoals iedereen weet is uit PBS de stekker getrokken en werken we met het huidige Verzoekensysteem. Alle indeelregels en afspraken rondom dit systeem worden op een rij gezet en in teksten gevat om in de Cao op te nemen. In het huidige systeem zitten elementen van zowel Plan&Go als PBS, dus is gelukkig is al ons eerdere werk niet voor niets geweest.

Bovendien hebben we afgesproken dat we ook weer aan de slag gaan met de beoogde aanpassingen aan het Verzoekensysteem zoals het er nu is. Die verbeteringen had de VNC bij de beslissing rond dit systeem op tafel gelegd als voorwaarde waaronder wij akkoord konden gaan. Doordat iCrew eerst live moest eer deze wijzigingen konden worden doorgevoerd heeft het even geduurd voor we hier voortgang op konden hebben. Nu gaan we weer volle kracht vooruit.

KLM sectiebestuur

 

 

 

 

Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC

Constellation Building
Stationsplein N.O. 406
1117 CL Schiphol-Oost

+31 (0)20 - 50 20 480
secretariaat@vnconline.nl
Lid van EurECCA