Cao principeakkoord Transavia cabinepersoneel bereikt!

12 juni 2023

Vandaag hebben de cabinebonden met werkgever Transavia een cao-principeakkoord voor het cabinepersoneel bereikt. Het Transavia sectiebestuur van de VNC heeft vanaf 7 februari tot nu toe 10 keer cao-overleg gevoerd om tot een nieuwe cao voor het cabinepersoneel te komen. De afgelopen dagen is er nog over een aantal details onderhandeld. Deze inzet heeft nu geleid tot het cao-principeakkoord.
De afspraken uit het principeakkoord zullen de komende weken gepresenteerd en toegelicht worden tijdens meerdere digitale infosessies. Hierover volgt morgen meer informatie.

Het protocol wordt ruim voor de te houden infosessies aan jullie per mail toegestuurd.
Om jullie alvast een inzage te verschaffen van de gemaakte afspraken, geven we jullie in deze Extra Nieuwsbrief globaal inzicht in de belangrijkste verbeteringen.

Looptijd
15 maanden, lopend van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024.
Loonstijging 10%

  • Eenmalige uitkering in juni 2023: 2,5% van het schaalsalaris met een minimum van 90 euro bruto (bodem) naar rato van het dienstverband op 1 juni 2023;
  • 2,5% per 1 juli 2023; met een minimum van 90 euro bruto (bodem)
  • 2,5% per 1 november 2023; met een minimum van 90 euro bruto (bodem)
  • 3,5% per 1 januari 2024; dit percentage gaat voor CA’s naar de opbouw van de eindejaarsuitkering
  • 1,5% per 1 mei 2024

Airbus
Per 1 november 2023 wordt een Airbusschaal voor pursers toegevoegd aan het loongebouw.
De PU-Airbusschaal ligt 6% hoger dan de PU-schaal zoals die is opgenomen in de cao.
Trede 16, 17 en 18 worden toegevoegd. Deze tredes liggen elke keer 2% hoger dan de trede daarvoor. Per 1 november 2023 wordt er 1 trede toegevoegd aan de CA schaal.

Eindejaarsuitkering
Per 1 januari 2024 komt er een eindejaarsuitkering voor de CA’s die dan totaal 8,33% zal gaan bedragen.

Loongebouw
De eerste trede van de CA1 (1e seizoen) en de eerste trede van de PU (trede 0) worden geschrapt met ingang van 1 juli 2023.

Lange en bewerkelijke vluchten

  • Lay-overs op bestemmingen HRG en TLV vanaf het winterseizoen 23/24
  • Eerlijke verdeling van lange en bewerkelijke vluchten, optimalisatie plaats van het rooster
  • Afspraak tot overleg over lay-overs in relatie tot het zomerseizoen
    Intentieverklaring cq. werkafspraak
  • I.v.m. eigen voorkeuren een wel/niet knop voor lange en bewerkelijke vluchten
  • Beter schema om lange en bewerkelijke vluchten heen

Pensioen
Met ingang van 1 juni 2023 wordt het werkgeversdeel van de pensioenopbouw voor al het cabinepersoneel verhoogd van 10,25% naar 11%.

WRR
Standby telt voor 100% mee in het rooster (i.p.v. 75%)
Rust op buitenstations minimaal 12 uur.
Afspraak gemaakt om meer mogelijkheden tot ruilen na publicatie te bekijken en het bedenken van een systematiek voor eerlijke toekenning van vrij met Kerst en/of Oud en Nieuw.

Ouderenbeleid
Een aanvulling op het ouderenbeleid voor medewerkers van 55 jaar en ouder en voor medewerkers van 60 jaar en ouder. Voor de aanvullingen op het bestaande ouderenbeleid  zijn de uitkomsten van de werkgroep overgenomen. Voor deze groep oudere werknemers zijn o.a. de opkomsten, de duty uren en de aan- en afmeldtijden ter bescherming van de oudere werknemer gelimiteerd.

Zomerverlof seizoeners
Voor seizoensmedewerkers die na 1 januari in dienst treden deelt de werkgever de vakantie eenheden in, waar de medewerker recht op heeft, in één of meerdere hele weken in de periode tussen 1 april en 1 oktober. De werkgever informeert de seizoensmedewerker bij aanvang van het dienstverband over het moment waarop het zomerverlof wordt ingedeeld.

Tijdens de komende cao-infosessies zullen we meer achtergrondinformatie verstrekken over alle cao-onderwerpen. We beantwoorden graag jullie vragen en kijken ernaar uit om over dit belangrijke onderwerp met jullie in gesprek te gaan.

De data voor de infosessies zullen morgen worden verstuurd.

Lauren Klaassen & Antonie Kloots
Transavia sectiebestuur